Mersun mallistoon kuului reilut parikymmentä vuotta sitten peräti 7,3-litraisella vapaasti hengittävällä V12:lla ryyditetty SL 73 AMG, jossa oli muhkeat 525 hevosvoimaa. Sama mylly nähtiin muutaman S-sarjalaisenkin keulalla, kunnes pienemmällä iskutilavuudella varustetut voimanlähteet korvasivat mahtimoottorin. Sen taival jatkui Paganin superautojen V12:n lähtökohtana, mutta nyt 73-mallimerkintä tekee paluun myös tähtimerkin autojen perässä.
Yli seitsemän litran iskutilavuudesta ei tarvitse enää haaveilla, mutta voimaa on silti vähintään riittävästi. Mersu rekisteröi itselleen oikeudet 73-mallimerkintään jo kolmisen vuotta sitten, ja ensimmäinen tuotantoauto lanseerataan brittiläisen Autocarin mukaan markkinoille muutaman kuukauden päästä. Uusien 73-mallien nimen perään lisätään e-kirjain kertomassa polttomoottorille lisäpotkua antavasta pistokehybriditekniikasta, ja tulossa ovat ainakin GT 73e, S 73e ja SL 73e.
Niiden polttomoottorina toimii Mercedes-AMG:n 63-malleista tuttu nelilitrainen tuplaturbokasi, joka saa lisäpotkua EQC-crossoverista lainatusta sähkömoottorista. Huipputehoa on vähintään yhtä paljon kuin neljän vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä nähdyssä AMG GT -konseptissa, eli 816 hevosvoimaa. Vääntölukema on Autocarin tietojen mukaan puolestaan nelinumeroinen, eli peräti 1003 newtonmetriä. Sähkömoottorin osuus kokonaisvoimavaroista on reilut 200 heppaa ja 360 newtonia.
Suosittelemme
Ensimmäisenä lanseerattavan GT 73e:n pitäisi pyrähtää nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa ja yltää yli 322 km/h:n huippuihin. Porsche Panamera Turbo S E-Hybridin kanssa kilpailevan neliovisen sportin jälkeen perässä seuraavat edustusautoluokan tehokkaimpaan päähän kuuluva S 73e ja 2+2-paikkainen SL 73e, jossa palataan muun tulevan SL-malliston tavoin klassiseen kangaskattoon.
AMG:n uusilla huippumalleilla pääsee myös pelkän sähkön voimin, jolloin käytössä on takaveto. Molempia voimanlähteitä hyödynnettäessä 73e:t raapivat joka nurkasta, jotta eteneminen ei kariudu pidon puutteeseen. Vastaava järjestely tulee myös uuteen C 63e:hen, mutta siinä polttomoottorina palvelee vain nelipyttyinen turbokone. Kokonaistehon pitäisi silti nousta 500 hevosvoiman paremmalle puolelle tässäkin autossa.
Kolme vuotta sitten Mercedes-Benz rekisteröi itselleen myös G 73 – ja GLS 73 -nimet, mutta ainakaan tällä tietoa kulmikkaasta maasturilegendasta ja isosta luksus-SUV:sta ei ole tulossa pistokehybridikasilla ryyditettyjä AMG-versioita. Täyssähköinen G-luokka on sen sijaan suunnitteilla, ja GLS:stä on jo nyt tarjolla erityisen ylellinen Maybach-malli ”tavallisen” 63:n ohella.
Yli 800-heppaiset pistokehybridit eivät saa olla hurjista voimavaroistaan huolimatta Mercedes-AMG:n kaikkein tehokkaimpia malleja, koska tämä status on varattu F1-hybriditekniikkaa hyödyntävälle One-hyperautolle. Siinä on jo yli 1000 hevosvoimaa, joten sähköistyminen nostaa AMG:nkin teholukemat aivan uusiin ulottuvuuksiin.