Mercedes-AMG julkaisi tiiserin uudesta C 63:sta – hybridisedanissa on 670 hevosvoimaa

Tuplaturbokasista sähköavusteiseen ahdettuun neloseen siirtyvää uutta Mercedes-AMG C 63:a on saatu odotella melkoisen kauan. Nyt valmistaja julkaisi uutuudesta virallisen tiiserin ja kertoi samalla myös esittelypäivän.

Se on jo aivan nurkan takana, eli 21.9. Instagramissa julkaistulla tiiserivideolla näkyy hopeanvärinen C 63 eri suunnista, joten muotoilun eri yksityiskohdat tulevat jo hyvin esiin. AMG:n erityispiirteisiin kuuluvat tuttuun tyyliin esimerkiksi etulokasuojien koristelätkät, monipuolaiset isot vanteet, takaluukun kulmaan lisätty hiilikuituinen spoilerilippa, neljä neliskanttista putkenpäätä ja pystyrivoilla varustettu ”Panamericana-maski”.

Kaikki tämä oli kuitenkin tiedossa jo aiemmin, koska Mersu toi kesäkuun lopussa Isossa-Britanniassa järjestettyyn Goodwood Festival of Speediin käytännössä naamioimattoman C 63:n suuren yleisön pällisteltäväksi. Autoa peitti ainoastaan punaisen ja harmaan eri sävyjä yhdistellyt teippaus, joten muotoilun yksityiskohdat olivat jo hyvin esillä.

Uusi C 63 on toki vakiomalleja aggressiivisemman näköinen esimerkiksi etupuskurin isompien ilmanottoaukkojen myötä, mutta se on silti melko huomaamattoman oloinen esimerkiksi BMW M3:een verrattuna, jonka koria on levitetty niin edessä kuin takana. Sekä sedanina että farmarina myyntiin tulevassa C 63:ssa olisi siis potentiaalia kunnon sleeperiksi, koska auton pistokehybridivoimalinjasta irtoaa melkoinen teholukema.

Suosittelemme

Mercedes-AMG vahvisti tiiserin julkaisun yhteydessä, että uudessa C 63:ssa on peräti 670 hevosvoiman huipputeho ja 750 newtonmetrin maksimivääntö, joten ainakaan numeroarvojen valossa edeltäjän 510-heppaista nelilitraista kasia ei jää kaipaamaan. Äänten osalta aika entinen ei kuitenkaan koskaan enää palaa, koska uutuuden polttomoottorina toimii kaksilitrainen turbonelonen. 48 voltin miedolla hybridijärjestelmällä ja sähköisellä turbolla varustettu bensakone tuottaa yksinään 470 hevosvoimaa, ja taakse sijoitetusta sähkömoottorista saadaan vielä 201 hepan lisäpotku.

Tämän voimalinjan myötä C 63:een tulee myös takavetopainotteinen ja driftauksenkin mahdollistava 4Matic+-neliveto yhdeksänportaiseen automaattiin yhdistettynä. Mercedes-AMG C 63 E Performance -nimen saava uutuus on AMG:n toinen E Performance -brändin alla myytävä auto neliovisen GT:n jälkeen, ja myöhemmin vuorossa ovat uuden E-luokan, kaksiovisen AMG GT:n, SL:n ja S-luokan sähköapua hyödyntävät 63-versiot.

LähdeCarscoops

Lue lisää