Elettiin toukokuuta 1983, kun sukupolvensa lahjakkaimpiin kilpa-autoilijoihin kuulunut Stefan Bellof tykitti 650-heppaisen Porsche 956:nsa ennennäkemättömään lentoon Nürburgringin Pohjoislenkillä, eli Nordschleifella. 25-vuotias Bellof nappasi legendaarisella radalla ajetun 1000 kilometrin kisan paalupaikan suorituksella, jossa kellot pysähtyivät aikaan 6:11.13.
Bellofin omassa tiimalasissa aika kävi sen sijaan vähiin, ja mies menehtyi reilut pari vuotta myöhemmin samanlaisen Porschen ratissa Belgian Span radan maineikkaassa Eau Rouge -mutkassa. Bellofin ennätys Nürburgringillä on edelleen voimassa, ja monet ovat arvioineet sen olevan ikuista lajia. Tuotantoautojenkin puolella nykyinen kierrosennätys on muuten Porschen hallussa. Se napattiin viime kesänä, kun stuttgartilaisten testikuski Lars Kern ylsi 700-hevosvoimaisella 911 GT2 RS:llä kuuden minuutin ja 47 sekunnin aikaan.
Toinen stuttgartilaismerkki, eli Mercedes-Benz saattaa kuitenkin kirjoittaa historiaa uusiksi. Tehtaan sporttidivisioona Mercedes-AMG paljasti viimesyksyisessä Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperauton, jossa hyödynnetään F1-kilpurista lainattua tekniikkaa. 1,6-litraisen turbo-V6:n ja peräti neljän sähkömoottorin pitäisi tuottaa yli 1000 hevosvoiman kokonaisteho, joka ohjataan F1-autosta poiketen kaikille neljälle pyörälle.
Project Onen massan lupaillaan jäävän 1400 kilon tienoille, joten teho-painosuhde on enemmän kuin kunnossa. Lisäksi auto tuottaa peräti 675 kilon downforcen täydessä vauhdissa, eli katurekisteröidyn hyperauton pitäisi olla melkoisen nopea myös radalla. Project One on vielä kehitysvaiheessa, ja ensimmäiset asiakasautot luovutetaan aikaisintaan ensi vuoden aikana. Mersu haluaa kuitenkin hehkuttaa hyperautoaan jo nyt, ja niinpä AMG:n pomo Tobias Moers antoi Geneven autonäyttelyn yhteydessä varsin mielenkiintoisia lausuntoja.
Moers totesi nimittäin, että Project One voisi oikeissa käsissä yltää Nürburgringin kaikkien aikojen kierrosennätykseen ja siirtää näin Bellofin nimissä olevan ajan historian lehdille. Tämä olisi melkoinen suoritus katurekisteröidyltä autolta, joka on kuitenkin lähempänä tuotantokuoriin verhottua kilpuria. Jäämme odottelemaan, aikooko Mercedes-AMG lähteä tosissaan tavoittelemaan ennätystä. Auton myyntiä kierrosennätyksellä ei ainakaan enää edistetä, koska kaikki 275 valmistettua yksilöä on jo myyty vaatimattomaan 2,7 miljoonan euron hintaan ilman veroja.