MAINOS: Hovisepät

TAG Heuer Aquaracer Professional 300

Luotettavuutta pinnalla ja sen alla

Mercedeksen coupé-perinteet saavat jatkoa – uusi CLE korvaa sekä C- että E-luokan kaksioviset versiot

Mercedes-Benzillä oli vielä muutama vuosi sitten tarjolla peräti kolme kaksiovista coupéa ja niiden avoversiot. C-, E- ja S-luokan omat coupét ovat nyt historiaa, ja tarjolle tulee enää C-luokan tekniikkaa hyödyntävä uusi CLE.

Konseptissa ei ole sinänsä mitään uutta, koska jo yli 25 vuotta sitten markkinoille lanseerattu CLK oli tehty täsmälleen samalla reseptillä. Sen ulkonäkö oli lähempänä E-luokkaa, vaikka tekniikka olikin peräisin C-sarjasta. Uuden CLE:n keulailme on sen sijaan lähempää nykyistä C-luokkaa kuin uutta Eemeliä, mutta keitokseen on heitetty myös tähtimerkin urheilumallien klassisia piirteitä SL:stä tuttuja konepellin tuplapullistumia myöten.

Kuva: Mercedes-Benz

Kylkiprofiililtaan uutuus on hyvin lähellä edellisen C-luokan coupé-versiota, mutta esimerkiksi lokasuojien ja sivuikkunalinjan taitokset ovat muuttuneet astetta terävämmiksi. Takapään litteissä valoissa ja niitä toisiinsa yhdistävässä ledinauhassa näkyy puolestaan sukulaisuus EQ-sarjan sähköautoihin. Mitoiltaan auto osuu C- sekä E-luokan väliin, ja vajaan 2,9 metrin akseliväli on pidempi kuin pahimmissa kilpailijoissa, eli BMW 4-sarjassa ja Audi A5:ssä. Vanhaan C-luokan coupéen verrattuna takapenkillä on 72 milliä enemmän polvitilaa, ja tavaratilan volyymikin on kasvanut 60 litralla. Ruumaan sopii kuulemma kolme golfbagia, mikä lienee tärkeä tieto monelle coupé-Mersun ostajalle.

Kuva: Mercedes-Benz

Vaikka auton ulkomitat ovat jo lähempänä E-luokkaa, sisusta muistuttaa jälleen CLE:n teknisestä pohjasta. Kojelauta on lainattu sellaisenaan C-luokasta, joten mittaristona palvelee 12,3-tuumainen ruutu ja keskinäyttö on 11,9-tuumainen. CLE:ssä on kuitenkin upouuden Eemelin tavoin Mersun uusin 5G-MBUX-tietoviihdejärjestelmä, joten autosta onnistuvat vaikkapa Zoom-puhelut, TikTok-videoiden katsominen ja jopa Angry Birdsien pelaaminen.

Kuva: Mercedes-Benz

Voimanlähdevalikoiman puolella kaikki vaihtoehdot ovat alkuvaiheessa mietoja hybrideitä, ja vaihteistona palvelee aina yhdeksänportainen automaatti. Pienin teho on ainoassa dieselissä, eli CLE 220d:ssä. Se tuottaa tasan 200 hevosvoimaa, kun taas bensakoneisessa CLE 200:ssa on neljä heppaa enemmän. Molempien moottorina palvelee kaksilitrainen turbonelonen, ja CLE 200:een saa myös 4Matic-nelivedon vakiona olevan takavedon tilalle. Neliveto löytyy jo vakiona CLE 300:sta, jota vauhdittaa nimestään huolimatta myöskin kaksilitrainen turbonelonen. Sen tuottamat 258 hevosvoimaa kiihdyttävät auton 6,2 sekunnissa nollasta sataan.

Suosittelemme


Toisin kuin C-luokassa, CLE:n nokalle saa myös kuutoskoneen. Se löytyy joka nurkasta raapivasta CLE 450:stä, jonka kolmilitrainen suora turbokone tuottaa 381 heppaa ja tasan 500 newtonmetriä. Niiden voimiin sataseen pyrähdetään vain 4,4 sekunnissa, mutta kovempaakin kulkua on vielä luvassa. Tulossa on ainakin Mercedes-AMG:n käsialaa oleva CLE 53, ja tehokkaampi 63-versiokin saattaa olla suunnitteilla.

Kuva: Mercedes-Benz

Mercedes on jo vahvistanut, että valikoimaan liittyy myös pistokehybridiversioita ensi vuoden mittaan. Lisäksi tulossa on avomalli, josta julkaistiin jo pari kuvaakin coupén lanseerauksen yhteydessä. CLE:n ensimmäisten versioiden myynti Euroopan markkinoilla alkaa marraskuussa, mutta hinnoista ei ole vielä tietoa. On mielenkiintoista nähdä, asettuvatko ne lähemmäksi vanhaa C- vai E-luokan coupéa.

Kuva: Mercedes-Benz
LähdeCarscoops

Lue lisää