Menikö Hondan muotoilu jo liian överiksi – seuraavasta Civic Type R:stä on tulossa astetta hillitympi

Nykysukupolven Honda Civic esiteltiin jo viisi vuotta sitten, mutta Type R:n kehitystyö vei niin paljon aikaa, että sporttiversio saatiin kauppoihin vasta viime vuonna. Type R on valloittanut siitä lähtien etuvetoautojen kierrosennätyksiä lähes radalla kuin radalla. Nürburgringin Nordschleifen ennätys siirtyi tosin äskettäin VW Golf GTI Clubsport S:n haltuun, mutta Honda vastasi haasteeseen tekemällä uusia ennätyslukemia Euroopan muilla radoilla.

Civic Type R:n suorituskyky on siis etuvetoautoksi enemmän kuin kunnossa, mutta Hondan ulkonäöstä voidaan olla montaa mieltä. Type R on kaikkine spoilereineen, levikkeineen ja ilmanottoaukkoineen niin villin näköinen tapaus, että se ei varmasti jätä ketään kylmäksi. Kaiken huipuksi osa ilma-aukoista on feikkejä, jotka on laitettu autoon vain paremman huomioarvon nimissä.

-- MAINOS --

Harva auto jakaa siis yhtä paljon mielipiteitä kuin Civic Type R, ja Hondakin on tiedostanut tämän ongelman laajempien asiakasryhmien houkuttelemisen kannalta. Civicin uusi korimalli tulee Euroopassakin pikapuoliin myyntiin, ja myös seuraavaa Type R:ää testataan jo täyttä häkää. Viimeisimpien huhujen mukaan uuden super-Civicin konseptiversio nähdään jo ensi kuun lopulla ovensa avaavassa Pariisin autonäyttelyssä, jossa paljastetaan myös 10. sukupolven Civic hatchbackin Euroopan tuotantomallit.

Type R:n tuotantoversio on todennäköisesti tulossa kauppoihin noin vuoden päästä, jolloin uuden Civicin normaalimallit ovat olleet myynnissä jo jonkin aikaa. Tärkein muutos nykyiseen Type R:ään verrattuna on tuoreen sportin entistä hillitympi ulkonäkö. Massiivinen takasiipi katoaa siis autosta, ja myös etu- sekä takapuskurit muotoillaan piirun verran tavanomaisemman näköisiksi. Salavalokuvissa on kylläkin nähty varsin villin näköisillä aerodynamiikkaosilla varustettuja prototyyppejä, mutta näitä komponentteja tarjotaan ilmeisesti lisähintaan.

Type R:ssä luotetaan jatkossakin etuvetoon, kuusivaihteiseen manuaalilaatikkoon ja kaksilitraiseen turbokoneeseen. Pannun teho nousee kuitenkin nykymallin 310 hepasta 340 pollen tienoille, ja vääntö kasvaa 400 newtonista 450 newtonmetrin paikkeille. Nollasta sataan -kiihtyvyyden pitäisi parantua näillä voimavaroilla viiden sekunnin tuntumaan, ja myös etuvetoautojen rataennätykset voivat jälleen kerran mennä uusiksi.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.