Menikö Hondan muotoilu jo liian överiksi – seuraavasta Civic Type R:stä on tulossa astetta hillitympi

Nykysukupolven Honda Civic esiteltiin jo viisi vuotta sitten, mutta Type R:n kehitystyö vei niin paljon aikaa, että sporttiversio saatiin kauppoihin vasta viime vuonna. Type R on valloittanut siitä lähtien etuvetoautojen kierrosennätyksiä lähes radalla kuin radalla. Nürburgringin Nordschleifen ennätys siirtyi tosin äskettäin VW Golf GTI Clubsport S:n haltuun, mutta Honda vastasi haasteeseen tekemällä uusia ennätyslukemia Euroopan muilla radoilla.

Civic Type R:n suorituskyky on siis etuvetoautoksi enemmän kuin kunnossa, mutta Hondan ulkonäöstä voidaan olla montaa mieltä. Type R on kaikkine spoilereineen, levikkeineen ja ilmanottoaukkoineen niin villin näköinen tapaus, että se ei varmasti jätä ketään kylmäksi. Kaiken huipuksi osa ilma-aukoista on feikkejä, jotka on laitettu autoon vain paremman huomioarvon nimissä.

Harva auto jakaa siis yhtä paljon mielipiteitä kuin Civic Type R, ja Hondakin on tiedostanut tämän ongelman laajempien asiakasryhmien houkuttelemisen kannalta. Civicin uusi korimalli tulee Euroopassakin pikapuoliin myyntiin, ja myös seuraavaa Type R:ää testataan jo täyttä häkää. Viimeisimpien huhujen mukaan uuden super-Civicin konseptiversio nähdään jo ensi kuun lopulla ovensa avaavassa Pariisin autonäyttelyssä, jossa paljastetaan myös 10. sukupolven Civic hatchbackin Euroopan tuotantomallit.


Type R:n tuotantoversio on todennäköisesti tulossa kauppoihin noin vuoden päästä, jolloin uuden Civicin normaalimallit ovat olleet myynnissä jo jonkin aikaa. Tärkein muutos nykyiseen Type R:ään verrattuna on tuoreen sportin entistä hillitympi ulkonäkö. Massiivinen takasiipi katoaa siis autosta, ja myös etu- sekä takapuskurit muotoillaan piirun verran tavanomaisemman näköisiksi. Salavalokuvissa on kylläkin nähty varsin villin näköisillä aerodynamiikkaosilla varustettuja prototyyppejä, mutta näitä komponentteja tarjotaan ilmeisesti lisähintaan.

Type R:ssä luotetaan jatkossakin etuvetoon, kuusivaihteiseen manuaalilaatikkoon ja kaksilitraiseen turbokoneeseen. Pannun teho nousee kuitenkin nykymallin 310 hepasta 340 pollen tienoille, ja vääntö kasvaa 400 newtonista 450 newtonmetrin paikkeille. Nollasta sataan -kiihtyvyyden pitäisi parantua näillä voimavaroilla viiden sekunnin tuntumaan, ja myös etuvetoautojen rataennätykset voivat jälleen kerran mennä uusiksi.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...