Melkein kuin 50-luvun Corvette pistokehybridinä – Songsan Motorsin luomus on jälleen yksi erikoisuus Kiinasta

Kiinalaiset hallitsevat autojenkin suhteen kopioimisen jalon taidon. Yleensä esikuvana toimivat modernit länsimaiset premium-luokan menopelit, mutta nyt kopioinnin kohteeksi on päätynyt 1950-luvun Corvette.

Nettiin putkahti kuvia Songsan Motors -nimisen valmistajan SS Dolphinista, jonka esikuvana on ilmiselvästi toiminut 1958-mallinen nelilamppuinen Corvette. Edes valmistaja ei yritä peitellä tätä, ja niinpä Songsanin nettisivuille on ladattu kuvia mm. Brad Pittistä, Tom Cruisesta ja George Clooneysta jenkkiklassikon ratin takana. Aito 1958-vuosikerran Corvette edusti vielä amerikkalaisen urheiluauton ensimmäistä sukupolvea, joka joutui väistymään moneen kertaan faceliftattuna vuonna 1963 täysin uuden seuraajan tieltä.

-- MAINOS --

SS Dolphininkin keulalla on neljä pyöreää valoa, jotka on toteutettu ledeillä modernien aikojen hengessä. Kromimaskikin on hyvin Vette-henkinen, ja samaa voidaan sanoa myös panoraamatuulilasista ja korin monista muista retrotyylisistä yksityiskohdista. Suurin ero on kuitenkin mittasuhteissa. Kiinalaiskopio on varsinkin suoraan sivulta katsottuna suorastaan koomisen näköinen pitkän etuylityksensä vuoksi. Tämä viittaa vahvasti etuvetopohjaiseen tekniikkaan, ja kyljetkin ovat alkuperäistä Vetteä suoremmat.

-- MAINOS --




Kova katto on sen sijaan linjoiltaan pitkälti esikuvansa mukainen, ja se on myös irrotettavaa mallia aidon asian tavoin. SS Dolphinin pituudeksi kerrotaan 4800 milliä, kun taas leveys on 1850 ja korkeus 1390 millimetriä. Kiinalaisluomus on siis 300 milliä pidempi ja 94 milliä korkeampi kuin alkuperäinen Corvette. Retrotyyli on vahvasti läsnä sisustassakin, mutta digitaalimittaristo, ”kelluvaa” mallia oleva tietoviihdejärjestelmän ruutu sekä alareunastaan litistetty ratti edustavat nykyaikaa.

-- MAINOS --

Tekniikkansa osalta autolla ei ole mitään tekemistä vanhan Corvetten kanssa. SS Dolphin on nimittäin pistokehybridi, jonka etenemisestä vastaa 1,5-litrainen bensaturbo sähkömoottorin avustamana. Voimalinja on ilmeisesti lainattu BYD-nimiseltä valmistajalta. 16 kWh:n akkupaketin luvataan mahdollistavan 90-100 kilometrin sähköisen toimintasäteen, ja suorituskykynsä osalta kiinalaiskopio jättää aidon klassikko-Vetten taakseen. Satasen nopeuden kerrotaan nimittäin olevan taulussa vain 4,9 sekunnissa.

SS Dolphinista pitää Kiinassa pulittaa meidän valuutaksi muutettuna reilut 74 000 euroa, eli auto on sikäläisillä markkinoille lähes puolet kalliimpi kuin upouusi Camaro.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.