Melkein kolmen miljoonan Corvette – huippuharvinainen avomallinen ZL-1 vuodelta 1969 huutokaupataan pian Arizonassa

Amerikan harvalukuisiin aitoihin urheiluautoihin kuuluva Chevrolet Corvette viettää pian 70-vuotissynttäreitään. Merkkipaalua voi juhlistaa vaikkapa ostamalla yhden kaikkien aikojen harvinaisimmista Vetteistä, eli avomallisen ZL-1:n yli 50 vuoden takaa.

Vuoden 1969 Corvette Stingray ZL-1 Convertible tulee tarjolle RM Sotheby’sin huutokauppaan, joka pidetään Arizonassa Atlantin toisella puolella tammikuun lopussa. Vuosi 1969 oli Corvetten C3-sukupolven toinen vuosikerta, ja koriinsa voimakkaita Coca-Cola-pullovaikutteita saaneen sportin pellin alle pystyi parhaimmillaan ruksaamaan kisahenkisen seitsemänlitraisen isolohkokasin.

Kuva: RM Sotheby´s

RPO ZL-1 -koodia totellut 427-kuutiotuumainen alumiinilohkoinen moottori maksoi uutena lisävarustelistalta ruksattuna yli 4700 dollaria, eli Corvetten hinta enemmän kuin tuplaantui tämän voimanlähteen myötä. Niinpä ei ole mikään ihme, että CanAm-ratasarjassa kyntensä näyttäneen myllyn katuversio päätyi ainoastaan kahteen Corvetteen. Niistä toinen on juttumme auto, joka on siis ainoa tehtaalta lähtenyt avomallinen ZL-1.

Norsumoottorin tuottamat 560 heppaa välitettiin Vetten takapyörille M40-automaattivaihteiston kautta. Jarruja sekä alustaakin parannettiin, ja varustelua karsittiin painonsäästön nimissä. Niinpä ZL-1:ssä ei ollut radiota, ilmastointilaitetta, sähkölaseja, ohjaustehostinta eikä edes lämmityslaitetta. Juttumme avomallinen ZL-1 myytiin uutena John W. Maher -nimiselle herralle, joka antoi vaihdossa vuotta vanhemman L88 Corvette Convertiblen.

Kuva: RM Sotheby´s

Historian ainoa yksityisasiakkaalle myyty ZL-1 päätyi pian kovaan käyttöön, koska Maher terrorisoi kuulemma autollaan pian luovutuksen jälkeen läntisen Pennsylvanian alueella järjestettyjä mäkikisoja, autocross-tapahtumia sekä kiihdytysajoja. ZL-1 säilyi miehen omistuksessa vuoteen 2007 saakka, minkä jälkeen auto sai osakseen täysentisöinnin. Sittemmin Vette on ollut näytteillä esimerkiksi Kalifornian Montereyn ”autoviikon” Quail-tapahtumassa, ja se on saanut Bloomington Gold -sertifioinnin.

Autossa ei ole kuitenkaan enää alkuperäistä moottoria, koska Maher räjäytti sen jo ensimmäisen omistusvuotensa aikana. Nykyinen voimanlähde on silti lähestulkoon alkuperäinen, koska se asennettiin Corvetteen takuutyönä vielä vuonna 1969. Huolimatta tästä pienestä poikkeamasta absoluuttiseen alkuperäisyyteen RM Sotheby’s arvioi auton hinnaksi ennakkoon 2,6-3 miljoonaa dollaria, eli lähes saman verran euroissa. Summa voi hyvin käydä toteen, koska auto on ensimmäinen yleiseen myyntiin saatu ZL-1 noin 30 vuoteen. Lisäksi kyseinen avo ei ole koskaan aiemmin ollut julkisesti tarjolla.

Kuva: RM Sotheby´s
Kuva: RM Sotheby´s
Kuva: RM Sotheby´s
LähdeCarscoops

Lue lisää