Mazda on kehittänyt jo pitkään upouutta takavetopohjaista perusrakennetta isompiin malleihinsa. Nyt japanilaismerkki esitteli sen varaan tehdyn ensimmäisen auton, joka on tietysti katumaasturi.
CX-60-nimen saanut uutuus on tarkoitettu pelkästään Euroopan, Japanin ja Australian markkinoille. Myöhemmin tarjolle tulee vielä kolmella penkkirivillä varustettu CX-80, kun taas amerikkalaiset saavat leveämmällä korilla varustetut CX-70- ja CX-90-mallit. Uusi perusrakenne näkyy CX-60:ssä myös ulospäin, koska auto on katumaasturiksi harvinaisen pitkänokkainen ilmestys. Auton pituudeksi kerrotaan reilut 4,7 metriä, kun taas leveys on karvan verran alle 1,9 metriä ja korkeus vajaat 1,7 metriä. Akseliväli on puolestaan noin 2,9 metriä.
Mittasuhteita lukuun ottamatta CX-60:tä olisi hankala uskoa täysin uudeksi malliksi, koska muotoilu jatkaa Mazdan viime vuosina hyväksi havaitsemaa linjaa, jonka nimi on virallisesti ”Kodo-Soul of Motion”. Muodot voivat olla joidenkin makuun jo tylsät, mutta ainakaan ne eivät onnistu ärsyttämään ketään pahemmin. Kuvien autoissa käytetyt 20-tuumaiset pyörät kohentavat omalta osaltaan ulkonäköä, mutta vakiovanteet ovat vain 18-tuumaiset.
Suosittelemme
Sisätiloista löytyy puolestaan TFT-LCD-tekniikalla toteutettu digitaalinen mittaristo, tietoviihdejärjestelmän 12,3-tuumainen ruutu sekä iso heijastusnäyttö, jota mainostetaan kolme kertaa suuremmaksi kuin kompaktissa CX-30:ssä. Uutuuden varusteisiin kuuluu myös Driver Personalisation System -niminen järjestelmä, joka osaa säätää ajoasennon kameran avulla automaattisesti optimaaliseksi. Tavaratilan perusvetoisuudeksi kerrotaan 570 litraa, ja takapenkin selkänojat kaadettuna kyytiin mahtuu kattoon asti lastattuna 1726 litran verran tavaraa.
Euroopassa CX-60:n nokalle saa kolme eri moottorivaihtoehtoa. Suosituimmaksi nousee varmasti Mazdan ensimmäinen pistokehybridi, joka koostuu 2,5-litraisesta SkyActiv-G-nelosesta, sähkömoottorista ja 17,8 kWh:n akkupaketista. Kokonaistehoksi kerrotaan 328 hevosvoimaa ja maksimiväännöksi 500 newtonmetriä, mikä tekee hybridistä kaikkien aikojen tehokkaimman katu-Mazdan.
Nollasta sataan kiihdytetään 5,8 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu 200 km/h:n lukemaan. Sähköiseksi toimintasäteeksi ilmoitetaan puolestaan parhaimmillaan 60 kilometriä, ja täyteen lataus normaalista pistokkeesta vie neljä tuntia. Uudet suorat kuutoskoneet ovat puolestaan kolmilitrainen bensavaihtoehto ja 3,3-litrainen diesel, joissa hyödynnetään 48 voltin sähköjärjestelmän avulla toteutettua mietoa hybriditekniikkaa. Näiden mallien teho- ja suoritusarvoja ei vielä kerrota.
Kaikissa versioissa on uusi kahdeksanpykäläinen automaattivaihteisto sekä i-Activ-niminen neliveto, joka on tällä perusrakenteella todennäköisesti takapainotteinen. Ajomoodeja on tarjolla useita, ja sama koskee ajoavustinvalikoimaakin. Joissakin Euroopan maissa myynti alkoi saman tien, joten CX-60 tulee varmasti Suomessakin pian tarjolle. Ensimmäisiä pistokehybridejä luvataan asiakkaille syksyllä.