Mazdan takavetoinen sedan saattoi kuolla jo ennen syntymäänsä – japanilaismerkki asettaa katumaasturit etusijalle

Automaailmassa on liikkunut jo vuosien ajan huhuja suoralla kuutosella varustetusta takavetoisesta sedanista, joka korvaisi viime vuonna tuotannosta poistuneen viimeisen Mazda6:n. Japanin BMW:tä odottaneet joutuvat kuitenkin pettymään ainakin toistaiseksi.

Huhut eivät osoittautuneet täydeksi uutisankaksi, koska Mazdan uusi takavetopohjainen perusrakenne ja sitä vauhdittamaan suunnitellut suorat kuutoskoneet ovat valmiina. Ne debytoivat muutama viikko sitten upouudessa CX-60:ssa, joka on pitkällä nokalla siunattu sporttisen oloinen katumaasturi. Monet jäivät tämän jälkeen odottamaan vastaavan sedanin julkaisua 6:n seuraajaksi, mutta ainakaan Euroopassa tällaista autoa ei toistaiseksi nähdä.

Mazdan insinööri- ja tuotekehitystoimintoja vanhalla mantereella johtava Joachim Kunz kertoi brittiläiselle Autocarille, että Mazda haluaisi kyllä tuoda tuotantoon muutaman vuoden takaisen Vision Coupe -konseptin kaltaisen kuutoskoneisen sporttisedanin tai ison urheilucoupén. Tällä hetkellä prioriteetit ovat kuitenkin muualla, eli tavoitteena on myydä katumaastureita. SUV-trendi on voimistumassa Mazdalla vielä yleistäkin suuntausta enemmän, ja japanilaismerkin parhaiten kaupaksi käyvät mallit edustavat juuri tätä autoluokkaa.

Katumaasturien asettaminen etusijalle ei tule nykyisessä markkinatilanteessa varmasti kenellekään yllätyksenä. Ylemmän keskiluokan sedanien myynti on laskenut viime vuosina kuin lehmän häntä, ja takavuosien suosikkimalleista esimerkiksi Honda Accord, Toyota Avensis ja Citroën C5 ovat jo poistuneet markkinoilta. Hiljattain saatiin kuulla samoja uutisia Renault Talismanista, ja myös Ford Mondeo sekä Opel Insignia liittyvät pian tähän joukkoon.

Suosittelemme

Mazdan ratkaisu asiaan olisi ollut premium-merkkien haastaminen takavetoisen ja kuutoskoneisen mallin voimin, mutta ainakaan nykyisessä tilanteessa tällaiselle autolle ei nähdä tarpeeksi kysyntää. Täytyy tosin muistaa että Kunzin kommentit koskevat vain Eurooppaa, joten ehkäpä takavetorakenteen varaan tehty sedan näkee vielä päivänvalon jossakin päin maailmaa. Pohjalevy sille löytyisi ainakin jo valmiina, mutta Mazda ei suostu kommentoimaan asiaa virallisesti millään tavoin.

Lue lisää