Mazdan legendaarinen wankelmoottori tekee paluun – uusi RX-9 tulee vuonna 2020

Wankel-, eli kiertomäntämoottoria pidettiin puoli vuosisataa sitten tulevaisuuden teknologiana, johon lukuisat arvostetut autonvalmistajat panostivat. Lopulta wankelmoottori jäi Euroopassa lähinnä saksalaisen NSU:n heiniksi, ja tekniikka vaipui täällä unholaan saksalaismerkin jouduttua VW:n nielaisemaksi. Japanilainen Mazda jatkoi sen sijaan sitkeästi teknologian kehittämistä ja toi myyntiin monia wankelmoottorisia autoja vuosien saatossa. Japanilaiset käyttivät kiertomäntämoottoria jopa tavallisissa perheautoissa, mutta suurimpaan maineeseen se nousi RX-7- ja RX-8-sporttimalleissa.

Takimmaisilla kaappariovilla varustetun RX-8:n valmistus päättyi nelisen vuotta sitten, eli Mazdan mallistosta on viime aikoina puuttunut wankelmoottorilla varustettu urheiluauto. Merkki esitteli kuitenkin viime syksynä Tokion autonäyttelyssä artikkelikuvassa näkyvän RX-Vision-nimisen konseptin, joka antoi toivoa wankelmoottorisportin paluusta.

Wankelmoottorin hienous piilee tasaisessa käynnissä ja kierrosherkkyydessä, mutta korkea kulutus ja heikko vääntö kuuluvat keksinnön Akilleen kantapäihin. Mazdan insinööreillä on ollut melkoinen urakka viimeisten päästönormien mukaisen kiertomäntämoottorin luomisessa, mutta kova työ alkaa nyt tuottaa tulosta peräti kahdeksan vuoden uurastuksen jälkeen.

Japanilaiset ovat pitkään luottaneet vaparitekonologiaan bensakoneissaan, mutta uusi wankelmoottori on turboahdettu paremman väännön turvaamiseksi. 1,6-litraisessa moottorissa on myös innovatiivinen puristukseen perustuva sytytys tavallisten sytytystulppien sijasta, ja teholukeman pitäisi olla 400 hevosvoiman luokkaa.

Tuore wankelmoottori tulee Mazdan uuden sportin pellin alle, joka saa huhujen mukaan nimekseen RX-9. Japanilaiset ovat jo rekisteröineet itselleen oikeudet tähän nimeen, ja Mazdan johto on antanut vihreää valoa taannoiseen konseptiin pohjautuvan urheiluauton kehittämiselle. Sportin avulla juhlistetaan Mazdan 100-vuotissynttäreitä, ja uusi RX-9 esitellään ilmeisesti vuonna 2019. Myyntiin auto saadaan vuotta myöhemmin, joten wankelmoottorin ystävien täytyy vielä kärvistellä nelisen vuotta. Mazda yrittää lyhentää odotusaikaa esittelemällä ensi vuoden Tokion autonäyttelyssä uuden konseptiauton, joka on jo varsin lähellä RX-9:n tuotantoversiota.

Mazda_2

LähdeCarscoops

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat