Mazdalla on suuria suunnitelmia – japanilaismerkki haluaa nousta täysveriseksi luksusbrändiksi

Premium- tai luksusbrändien joukkoon on kovaa tunkua, koska katteet ovat aivan eri tasoa kuin massamerkkien kohdalla. Nyt tähän ryhmään aikoo nousta myös Mazda.

Japanilaismerkki ei ole asialla ensimmäistä kertaa, vaan Mazdalla oli vastaavia ideoita jo yli 30 vuotta sitten. Tuolloin suunnitteilla oli Amati-niminen alabrändi, mutta sen lanseeraus kaatui vuonna 1992 Japaniakin koetelleen talouslaman jalkoihin. Hieman myöhemmin myös Euroopassa myytiin Xedos-nimisiä hieman arvokkaampia Mazdoja, mutta ne eivät saaneet markkinoilta kunnon jalansijaa.

Tästä historiasta huolimatta Mazda on viime vuosinakin hivuttanut tarjontaansa vähitellen lähemmäksi kohti premium-luokan kilpailijoita. Japanilaiset ovat myös kehittäneet upouuden takavetopohjaisen perusrakenteen, jota hyödynnetään ensin CX-60- ja CX-90-katumaastureissa. Niitä vauhdittamaan on kehitetty suoria kuutosia erään baijerilaismerkin tyyliin, ja pistokehybridejäkään ei olla unohtamassa.

Lisäksi Mazda panostaa voimakkaasti sähköautoihin, koska tällä hetkellä sen valikoimaan kuuluu vasta yksi täyssähkömalli. Tekniikan avulla on hyvä pohjustaa merkin uutta asemointia, joka löytyy jatkossa luksusluokasta ainakin Mazdan kunnianhimoisten suunnitelmien mukaan. Niistä saatiin kuulla Mazdan Ison-Britannian toimintoja vetävältä Jeremy Thomsonilta, joka kertoi näkemyksistään brittiläisen Autocarin haastattelussa.

Suosittelemme


Thomsonin mukaan tarkoituksena ei ole haastaa Audia, BMW:tä ja Mercedes-Benziä saksalaisbrändien omilla aseilla, vaan ideana on tarjota uskottava toisenlainen vaihtoehto. Japanilaiselle luksusmerkille on kuulemma vielä tilaa markkinoilla, mikä kuulostaa kovasti Lexuksen haastamiselta. Myös Jeremy Thompson myönsi, että Lexus on tällä hetkellä ainoa japanilaismerkki joka pystyy edes jollakin tasolla kilpailemaan saksalaistrion kanssa.

Se jäi vielä arvailujen varaan, mikä Mazdan tärkein erottautumistekijä esimerkiksi Lexukseen nähden olisi ja mitä merkin nykyisille massamalleille jatkossa tapahtuisi. Täytyy myös muistaa, että Hondalla sekä Nissanillakin on omat premium-brändinsä Acuran ja Infinitin myötä. Niitä ei kuitenkaan myydä maailmanlaajuisesti, kun taas Mazdan tavoitteena on pysyä jatkossakin globaalina merkkinä.

LähdeAutocar

Lue lisää