Mazda esitteli viime vuonna Euroopan markkinoilla upouuden takavetopohjaisen perusrakenteen varaan tehdyn CX-60:n, ja äskettäin samalta pohjalta lanseerattiin isompi CX-90 USA:ta varten. Samoista lähtökohdista on tulossa vielä kaksi uutta katumaasturia, joista toinen on tarkoitettu Eurooppaan.
Mazda esittelee lähikuukausina Pohjois-Amerikan markkinoita varten CX-90:n kahden penkkirivin version, joka saa nimekseen CX-70. Eurooppaan on puolestaan tulossa CX-80:ksi ristitty SUV, joka on tarkoitus lanseerata myöhemmin tämän vuoden loppuun mennessä. Tämä tieto on peräisin Mazdan Euroopan toimintoja vetävältä Martijn ten Brinkiltä, joka antoi haastattelun Automotive News Europe -julkaisulle.
Ten Brink ei vielä suostunut kertomaan tarkempia yksityiskohtia CX-80:stä, mutta auto on pohjimmiltaan suurempi ja kolmella penkkirivillä varustettu versio CX-60:stä. Uutuutta voidaan siis pitää Euroopan vastineena CX-90:lle, mutta auton kori on kapeampi vanhan mantereen olosuhteita silmälläpitäen. CX-80 ei kuitenkaan jää vain Euroopan markkinoiden erikoisuudeksi, vaan sitä aiotaan myydä myös Japanissa ja muillakin markkina-alueilla.
Seitsemänpaikkaisesta SUV:sta tulee pidempi kuin CX-60:stä, jolla on mittaa reilun 4,7 metrin verran. Myös akseliväli venähtää varmasti CX-60:n vajaasta 2,9 metristä, jotta autoon saadaan mahdutettua kolmas penkkirivi. Voimanlähdevalikoima lienee pitkälti identtinen CX-60:n kanssa, eli nokalla on joko bensa- tai dieselkäyttöinen suora kuutonen tai Euroopan markkinoilla valtaosan myynnistä nappaava pistokehybridivoimalinja, jossa hyödynnetään nelisylinteristä bensakonetta.
Martijn ten Brink vahvisti samassa haastattelussa, että kompakti CX-3-katumaasturi poistuu myynnistä Euroopassa. Autosta ei voi jättää enää uusia tilauksia, mutta varastoyksilöitä on edelleen tarjolla. Ten Brink olettaa, että pykälää suurempi CX-5 jatkaa Mazdan myydyimpänä mallina Euroopassa myös tänä vuonna. Tässä lienee apua mallin uudesta versiosta, jossa käytetään mietoa hybriditekniikkaa.
Ten Brinkin mukaan Mazda ei myöskään sulje pois wankelmoottorin käyttöä sähköautojen toimintamatkan pidentäjänä muissa malleissa vasta lanseeratun MX-30:n version lisäksi, jossa kiertomäntämoottori teki kauan odotetun paluun. 3 ja CX-30 käyttävät kuulemma samaa pohjalevyä, joten vastaava ratkaisu olisi niissäkin mahdollinen. Mazda arvioi, että tämän vuosikymmenen loppuun mennessä 40-70 prosenttia merkin vuotuisesta myynnistä tulee sähköautoista. Tavoitteessa riittää kuromista, koska tällä hetkellä MX-30 on japanilaismerkin ainoa sähkömalli.