Siitä on jo 20 vuotta, kun Mazda korvasi kilpailijoidensa kelkasta pudonneen 626:n paljon pätevämmällä 6:lla. Kuutosen ensimmäinen sukupolvi oli suoranainen vertailutestien kestovoittaja, eikä nykyinen kolmannen sukupolven mallikaan ole mikään huono auto.
Nykyisen 6:n rasitteena alkaa kuitenkin olla jo 10 vuoden malli-ikä, ja tämän luokan sedanit sekä farmarit ovat myös jääneet yhä pahemmin jatkuvasti kasvavan katumaasturi- ja crossover-vyörytyksen alle, sähköautoista puhumattakaan. Mazda on vastannut uutuustulvaan esittelemällä äskettäin upouuden takavetoisen perusrakenteen, jota oli tarkoitus hyödyntää CX-60- ja CX-80-katumaasturien lisäksi myös Kuutosen seuraavassa sukupolvessa.
Mazdan takavetoinen sporttisedan saattaa kuitenkin jäädä pelkäksi haaveeksi, koska suurin osa merkin ostajista päätyy nykyään korkeampikattoisiin malleihin. Niinpä nykyinen 6 voi hyvinkin jäädä lajinsa viimeiseksi, mutta aivan vielä japanilaiset eivät halua perinteisestä mallista luopua. Kuutosen 20-vuotista taivalta juhlistetaan nyt 20th Anniversary -nimisen erikoismallin avulla, johon on koottu parhaat palat tekniikan ja varusteiden osalta.
Autoa saa ainoastaan 194-hevosvoimaisella 2,5-litraisella Skyactiv-G-nelosella, joka on bensakonevalikoiman tehokkain vaihtoehto. Kuusipykäläiseen automaattiin yhdistetty pannu ei ole mikään yletön voimanpesä kilpailijamerkkien turbokoneisiin tai sähköistettyihin voimanlähteisiin verrattuna, mutta ainakin se hoitaa hommansa huomaamattomasti. Hiljaiseen kyytiin sopii hyvin myös erikoismallin varustelu, joka lähentelee jo luksusta.
Ulkoista ylellisyyttä tarjoilevat 19-tuumaiset kiillotetut alumiinivanteet sekä krominhohtoinen maski. Vakiona on CX-60:n myötä lanseerattu Rhodium White -valkoinen, mutta kuvissa esiintyvän uuden Artisan Red -punaisen saa haluttaessa lisähintaan. Sisätiloja on puolestaan höystetty vaaleanruskealla nappanahalla sekä rei’itetyllä vegaanisella nahalla, ja kojelaudan alaosaa koristaa alcantaraa muistuttava pinta koristetikkauksilla. Kontrastia saadaan mustasta kattoverhoilusta sekä puuta jäljittelevistä tummista koristelistoista.
Varustelukin on luksustasoa, koska autossa on vakiona esimerkiksi lasikattoluukku, Bosen äänentoistojärjestelmä, matriisiledivalot, ledeillä toteutetut sisävalot tunnelmavalaistuksella, sähköllä säätyvät etuistuimet, penkinlämmitys takaistuimen reunapaikkoja myöten, etupenkkien tuuletustoiminto, 360 asteen kamera, tuulilasin heijastusnäyttö, aktiivivakkari ruuhka-avustimella sekä Mazda Connect -järjestelmä.
Suosittelemme
Erikoismallin statuksesta muistuttavat etulokasuojien logot sekä niskatukien 20th Anniversary -merkit. Suomen saatavuudesta ei ole vielä tietoa, mutta esimerkiksi Saksassa Kuutosen juhlamallilla on jo hinta. Sielläkään Mazda ei ole mitään halpaa hupia lähes 49 000 euron hintalappunsa myötä. Sedanin ja farmarin saa muuten samalla rahalla.