Mattias Ekströmin tiimi esitteli uuden ralli-Audin – A1:n väritys tekee kunniaa legendaarisille B-ryhmän ajoille

Audi Quattro mullisti nelivetonsa myötä 1980-luvulla rallin MM-sarjan. Auton kehitys huipentui lyhyemmällä akselivälillä varustettuun B-ryhmän Sport Quattroon, jonka keltavalkoiselle väritykselle nyt esitelty upouusi ralli-Audi tekee kunniaa.

Audia ei ole nähty tehdastiiminä rallissa moneen vuosikymmeneen. Rinkulamerkin emoyhtiönä toimiva VW-konserni ei ole kuitenkaan unohtanut rallipolkuja, ja niinpä Volkswagen Polon pohjalta tehdyllä WRC-tykillä yllettiin neljään perättäiseen valmistajien mestaruuteen vuosina 2013-2016. Tällä hetkellä nyky-Poloa hyödynnetään asiakaskilpurina pykälää pienemmässä WRC2-luokassa, jossa myös Skodan tehdastalli on kilpaillut erittäin menestyksekkäästi jo usean vuoden ajan Fabian ralliversiolla.



Fabioita on nähty myös yksityiskuskien WRC3-luokassa. Reilun viikon takaisessa Rovaniemen MM-rallissa tämän kategorian Fabian puikkoihin tarttui ruotsalainen Mattias Ekström, joka on paremmin tuttu FIA:n rallicross-sarjasta oman tiiminsä kehittämän Audi S1:n ratin takaa. Ennen rallicross-uraansa Ekström kilpaili DTM-ratasarjassa, jossa saaliiksi tuli kaksi mestaruutta Audilla. Nyt Ekströmin EKS JC -niminen tiimi esitteli puolestaan upouuden ralli-Audin, jonka lähtökohtana on käytetty A1:n nykyistä sukupolvea.





Rally2-sääntöjen mukaan tehdyllä kilpurilla voi osallistua Skoda Fabian tapaan WRC2- ja WRC3-luokkiin. Auto on kehitetty yhteistyössä eteläafrikkalaisen Rally Technicin kanssa, ja voimanlähteenä palvelee sääntöjen määräämä 1,6-litrainen turbonelonen. Teholukemaksi kerrotaan 263 hevosvoimaa, jotka välitetään kaikille neljälle pyörälle viisipykäläisen sekventiaalivaihteiston kautta.

Ainakin nostalgiannälkäisten mielestä hienointa uudessa ralliautossa on sen keltavalkoinen väritys, joka on napattu suoraan Audin 1980-luvun tehdaskilpureista. Ekströmin yksityistiimin kehittämä A1 on kuulemma muuten valmis, mutta säätöjen tekeminen on vielä kesken. Kun riittävä määrä testikilometrejä on saatu kasaan, auton pitäisi debytoida jossakin kisassa tämän kevään tai viimeistään kesän aikana.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.