Mattias Ekströmin tiimi esitteli uuden ralli-Audin – A1:n väritys tekee kunniaa legendaarisille B-ryhmän ajoille

Audi Quattro mullisti nelivetonsa myötä 1980-luvulla rallin MM-sarjan. Auton kehitys huipentui lyhyemmällä akselivälillä varustettuun B-ryhmän Sport Quattroon, jonka keltavalkoiselle väritykselle nyt esitelty upouusi ralli-Audi tekee kunniaa.

Audia ei ole nähty tehdastiiminä rallissa moneen vuosikymmeneen. Rinkulamerkin emoyhtiönä toimiva VW-konserni ei ole kuitenkaan unohtanut rallipolkuja, ja niinpä Volkswagen Polon pohjalta tehdyllä WRC-tykillä yllettiin neljään perättäiseen valmistajien mestaruuteen vuosina 2013-2016. Tällä hetkellä nyky-Poloa hyödynnetään asiakaskilpurina pykälää pienemmässä WRC2-luokassa, jossa myös Skodan tehdastalli on kilpaillut erittäin menestyksekkäästi jo usean vuoden ajan Fabian ralliversiolla.

Fabioita on nähty myös yksityiskuskien WRC3-luokassa. Reilun viikon takaisessa Rovaniemen MM-rallissa tämän kategorian Fabian puikkoihin tarttui ruotsalainen Mattias Ekström, joka on paremmin tuttu FIA:n rallicross-sarjasta oman tiiminsä kehittämän Audi S1:n ratin takaa. Ennen rallicross-uraansa Ekström kilpaili DTM-ratasarjassa, jossa saaliiksi tuli kaksi mestaruutta Audilla. Nyt Ekströmin EKS JC -niminen tiimi esitteli puolestaan upouuden ralli-Audin, jonka lähtökohtana on käytetty A1:n nykyistä sukupolvea.

Rally2-sääntöjen mukaan tehdyllä kilpurilla voi osallistua Skoda Fabian tapaan WRC2- ja WRC3-luokkiin. Auto on kehitetty yhteistyössä eteläafrikkalaisen Rally Technicin kanssa, ja voimanlähteenä palvelee sääntöjen määräämä 1,6-litrainen turbonelonen. Teholukemaksi kerrotaan 263 hevosvoimaa, jotka välitetään kaikille neljälle pyörälle viisipykäläisen sekventiaalivaihteiston kautta.

Suosittelemme

Ainakin nostalgiannälkäisten mielestä hienointa uudessa ralliautossa on sen keltavalkoinen väritys, joka on napattu suoraan Audin 1980-luvun tehdaskilpureista. Ekströmin yksityistiimin kehittämä A1 on kuulemma muuten valmis, mutta säätöjen tekeminen on vielä kesken. Kun riittävä määrä testikilometrejä on saatu kasaan, auton pitäisi debytoida jossakin kisassa tämän kevään tai viimeistään kesän aikana.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat