Maseratin sähkö-Quattroporte laitettiin ainakin toistaiseksi jäihin – auto saattaisi astua liiaksi Alfa Romeon varpaille

Maseratin viimeisimmät nelioviset sedanit, eli kymmenisen vuotta sitten markkinoille tulleet Ghibli ja Quattroporte eivät olleet mitään myyntimenestyksiä. Quattroporten piti tehdä paluu täyssähköisenä luksusluokan sedanina, mutta tämäkin on jäämässä ainakin toistaiseksi pelkäksi haaveeksi.

Vaikka nelioviset porrasperä-Maseratit jäivät kauaksi myyntitavoitteista, merkin uusin tuleminen Grecale-katumaasturin, MC20-superauton ja kuvankauniin kaksiovisen GranTurismon myötä on edennyt toistaiseksi varsin lupaavasti. Kaikista uusista Maserateista tulee tarjolle myös Folgore-lisänimellä tunnettu täyssähköinen versio, ja sarjan seuraavan jäsenen piti olla neliovisen Quattroporten uusi tulkinta täyssähköisenä luksussedanina. Italialainen Corriere Torino tietää kuitenkin kertoa, että M9S-koodinimeä totteleva uusi Quattroporte on laitettu ainakin toistaiseksi jäihin.

Auton kehitystyön keskeyttämisestä kerrottiin kuulemma jo viime marraskuussa Maseratin alihankkijoille, joita pyydetiin myös lopettamaan omat toimenpiteensä projektin tiimoilta. Sähkö-Quattroporten tuotannon piti alkuperäisten suunnitelmien mukaan startata jo tämän vuoden aikana, ja ensimmäisiä asiakasautoja oli määrä luovuttaa ensi vuoden mittaan. Tämä aikataulu heittää luonnollisesti häränpyllyä uusimpien tietojen myötä, ja koko sähköisen Quattroporten tulevaisuus on tällä hetkellä suuri kysymysmerkki.

Maserati yritti tyynnytellä alihankkijoitaan kertomalla, että merkin kaikki tulevat mallit kehitetään, suunnitellaan ja valmistetaan Italiassa ja ne liikkuvat sähkömoottorien voimin. Syy Quattroporte Folgoren kehitystyön keskeyttämiselle ei ole täysin selvillä, mutta Corriere Torinon tietojen mukaan asia johtuu Stellantis-konsernin brändien välisen sisäisen kilpailun välttämisestä. Tässä tapauksessa halutaan ilmeisesti varmistaa, että seuraavan sukupolven täyssähköinen Alfa Romeo Giulia ja Maserati Quattroporte eivät astuisi toistensa varpaille.

Suosittelemme

Jos syy on tämä, Alfalle halutaan antaa etusija ja Quattroporte Folgore voisi saapua markkinoille myöhemmin. Aivan lähivuosina Maseratia ei kannata kuitenkaan odotella, koska Giulia on tulossa ensin joko ensi tai sitä seuraavana vuonna. Alfa Romeon sporttinen sedan asemoidaan nykymallia arvokkammaksi, ja Quadrifoglio-huippuversiossa saattaa olla jopa 1000 hevosvoimaa usean sähkömoottorin ansiosta.

Maserati pyysi lisäksi alihankkijoitaan leikkaamaan osien kustannuksia kuudella prosentilla, mikä ei herättänyt suuria hurraahuutoja. Alihankkijat saivat nimittäin vastaavan pyynnön jo vuosi sitten, jolloin vaatimuksena olivat 5-6 prosentin leikkaukset. Quattroporte Folgoren lisäksi viivästymässä on Corriere Torinon tietojen mukaan Stellantiksen toinenkin italialaismalli, eli uudistettu Fiat 500e. Sen piti tulla markkinoille vuonna 2027, mutta nyt tavoitteena on vuosi 2030.

Kuva: Fiat
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat