Maserati on ennakkoheruttanut jo pitkään tulevaa aloitusmalliaan erilaisten tiisereiden ja virallisten naamiokuvien myötä. Grecale-nimen saavaa katumaasturia ei ole vieläkään esitelty, mutta auton tehoversion tulo vahvistettiin jo virallisesti.
The Drive -niminen julkaisu pääsi jututtamaan muutaman viikon takaisella Monterey Car Weekillä Maseratin Pohjois-Amerikan toimintoja johtavaa William Pefferiä. Hän kertoi, että Levante-isoveljeään kompaktimpi SUV eroaa kilpailijoistaan monin eri tavoin. Auto on kuulemma ensiksikin hauska ajaa, ja lisäksi Grecalesta tulevat tarjolle GT-, Modena- ja Trofeo-nimiset versiot.
Italialaismerkki haluaa Pefferin mukaan toimia johdonmukaisesti mallivalikoimansa suhteen, minkä vuoksi myös tulevasta kompaktimmasta katumaasturista kehitetään kolme eri versiota. Komealta kalskahtavista nimistä huolimatta GT:n tai Modenan tekniikka lienee varsin maanläheistä. Grecale tehdään nimittäin samalle Giorgio-pohjalevylle Alfa Romeo Stelvion kanssa, joten ainakin aloitusmallia vauhdittanee kaksilitrainen turbonelonen.
Vielä muutama vuosi sitten nelimukinen voimanlähde olisi ollut suoranainen pyhäinhäväistys Maseratin pellin alla, mutta nykyään Ghibli-sedanin perusversiossakin käytetään neloskonetta 48 voltin sähköjärjestelmällä toteutetun miedon hybridijärjestelmän parina. Ghiblin teholukema on 330 hevosvoimaa, eli potkua on noin 50 heppaa enemmän kuin vielä ilman sähköapua liikkuvassa Stelviossa.
Suosittelemme
Neloskone löytynee siis joko GT- tai Modena-versiosta, mutta Trofeon voimanlähde on vielä suurempi kysymysmerkki. Ghiblin, Levanten ja Quattroporten pohjalta tehtyjä nykyisiä Trofeo-malleja vauhdittaa tupla-ahdettu 3,8-litrainen V8, joka tuottaa noin 580 hevosvoimaa ja 730 newtonmetrin maksimiväännön. Pienempään Grecaleen todennäköisempi vaihtoehto on kuitenkin Alfa Romeo Giulia ja Stelvio Quadrifogliosta tuttu 2,9-litrainen tuplaturbo-V6, josta irtoaa Alfoissa reilut 500 heppaa.