E30-korimallin BMW M3 on noussut sen verran tarunhohtoiseen maineeseen, että auton tuunaamista voidaan pitää jo pyhäinhäväistyksenä. Saksalaisen Manhartin restomod-tyylisessä, Manhart MH3, luomuksessa käytetty tekniikka on kuitenkin vähintään yhtä klassista kuin itse auto.
Manhart Classic Carsin rakentama E30 tottelee muutostöiden jälkeen MH3 3.5 Turbo -nimeä. Tässä tapauksessa mallimerkintä viittaa suoraan moottorin iskutilavuuteen, eli M3:n keulalle on sovitettu S14-koodilla tunnetun vaparinelosen sijasta 3,5-litrainen turboahdettu suora kuutonen. Tämän tyyppisessä restomodissa se voisi olla paljon itse autoa modernimpi, mutta Manhartin tapauksessa asia on juuri päinvastoin.

Mylly on nimittäin napattu 1980-luvun alussa valmistetusta Alpina B7 S Turbosta, joka syntyi E28-korisen BMW 5-sarjan pohjalta. Manhart on tehnyt vielä turboon ja välijäähdyttimeen muutoksia sekä asentanut M3:een omaa käsialaa olevan pakoputkistonsa. Niiden myötä huipputeho on noussut 405 hevosvoimaan, ja maksimivääntöä löytyy 650 newtonmetrin verran. Varsin muhkeat voimavarat ohjataan takapyörille perinnetyyliin viisipykäläisen manuaalin kautta.

Ulkoisesti Manhart MH3 edustaa kuitenkin modernimpaa tyyliä. Auton pintaa koristaa trendikäs mattapintainen tummanvihreä teippi, ja takavalot sekä etuvilkut on tummennettu. M3:een on lisäksi sovitettu Evo-version kaltaiset spoilerilipat sekä eteen että taakse. Manhartin omaa designia edustavat kuudella tuplapuolalla varustetut 19-tuumaiset vanteet ovat suorastaan massiiviset alkuperäisiin kiekkoihin verrattuna, ja niiden mattamusta värikin olisi ollut 1980-luvulla pannassa.

Isojen vanteiden taakse sopivat kookkaat jarrut. Edessä vauhdin hillitsemisestä vastaavat Brembon tuotokset 13-tuumaisilla levyillä ja nelimäntäisillä satuloilla, mutta takajarrut ovat edelleen alkuperäiset rei’itettyjä levyjä lukuun ottamatta. Lisäksi auton kulkuasentoa on madallettu H&R:n coilover-tyyppisellä jousituksella. MH3:n tummanpuhuva ulkoasu saa kontrastia puskurien sekä vanteiden reunojen punaisista raidoista, ja sisätilatkin on vuorattu punaisella nahalla.
Suosittelemme
Kontrastina kojelauta ja keskikonsoli ovat kuitenkin edelleen mustat. Vaihdekepin nuppi on klassiseen tyyliin puuta, kun taas kuskille tärkeimpiä tietoja välittävä diginäyttö edustaa modernia linjaa. Manhart ei ole kertonut MH3 3.5 Turbonsa hintaa, mutta kovin edullinen tämän tason restomod-luomus ei voi olla. ”Tavallisten” E30 M3:sten huippuyksilöiden hinnat hätyyttelevät jo kuusinumeroisia lukemia, mutta toisaalta klassikon tuunaaminen ei välttämättä nosta sen arvoa.

