USA:n Ford toi 1960-luvun puolessavälissä mallistoonsa Broncon, josta kaavailtiin eräänlaista maasturien Mustangia. Auto säilyi ovaalimerkin mallistossa viiden sukupolven voimiin vuoteen 1996 saakka, ja nyt se tekee jälleen paluun.
Alkuperäinen Bronco oli pyöreillä lampuilla varustettu tarkoituksenmukaisen näköinen laite, joka oli vielä kaukana myöhempien aikojen tappiinsa varustelluista luksusmaastureista. Mallivuotta 2021 edustavan uuden Broncon tyylilliseksi esikuvaksi onkin otettu juuri ensimmäisen sukupolven auto, joten kyse on lähes retrotyylisestä uutuudesta. Autosta on julkaistu jo aiemmin tiiserikuvia, jotka ovat kuitenkin jättäneet tarkemmat muodot vielä arvailujen varaan.
Nyt uuden Broncon linjoja ei tarvitse enää arvuutella, koska auton ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen. Uutta Broncoa saa sekä klassisen esikuvan tapaisena kaksiovisena mallina että käytännöllisempänä neliovisena versiona. Molemmat putkahtivat nyt nettiin täysin naamioimattomana. Uutuuden nokalla komeilevat retrotyyliset pyöreät valoumpiot, joissa käytetään leditekniikkaa. Valoista lähtee vaakasuuntainen päiväajovalonauha, jonka keskelle on integroitu iso Bronco-teksti.
Uusikin Bronco on täysiverinen maasturi, josta kertoo myös hinauskoukuilla varustettu tukeva etupuskuri. Maastotyyliä löytyy lisäksi lokasuojanreunojen muoviverhouksista sekä korkeaprofiilisesta rengastuksesta, jonka karkea kuvio toimii pahemmassakin maastossa. Vyötärölinja kulkee nykyautoksi melko alhaalla, ja se on viivasuora. Täysikokoisen varapyörän sijoituspaikkana toimiva takaluukun kansi aukeaa sivulle esimerkiksi Jeep Wranglerin tyyliin, ja katon pitäisi olla irrotettavaa mallia sekä kaksi- että neliovisessa versiossa.
Suosittelemme
Kaksiovisessa mallissa on luonnollisesti paljon lyhyempi akseliväli, ja takasivuikkuna on vastaavasti pidempi. Kuvissa esiintyvät autot ovat ilmeisesti vielä esisarjan yksilöitä, joten pieniä muutoksia voi vielä tulla matkalla sarjatuotantoon. Uuden Broncon pitäisi tulla Atlantin toisella puolella myyntiin kahden moottorivaihtoehdon voimin. Peruskoneena palvelee todennäköisesti 2,3-litrainen EcoBoost-turbonelonen, joka luovuttaa reilun 270 hevosvoiman huipputehon ja 420 newtonmetrin maksimiväännön.
Tehokkaampana vaihtoehtona palvelee ainakin huhujen mukaan 2,7-litrainen EcoBoost-V6, josta irtoaa myöskin turboahtimen voimin 330 heppaa ja 542 newtonia. Jäämme odottelemaan uuden Broncon lopullista julkaisua, jonka pitäisi tapahtua vielä tämän vuoden puolella.