Yli 40 vuotta sitten lanseerattu Lada Niva on edelleen myynnissä muutamilla markkina-alueilla alkuperäisen korin ja hyvin maanläheisen tekniikan voimin. Nykyään Renault-yhtymään kuuluva Lada on uudistumassa kovasti, ja tässä yhteydessä myös Niva pesee kasvonsa täysin.
Renault Group kertoi viime viikolla uudesta strategiastaan, johon kuuluvat myös 4- ja 5-mallien retrohenkiset uudet painokset sähkötekniikan voimin. Ladan osalta on puolestaan odotettavissa neljä täysin uutta mallia vuoteen 2025 mennessä. Yksi näistä autoista on Nivan seuraava sukupolvi, jonka muotoilua valotettiin jo nyt virallisen tiiserikuvan avulla.
Kuvan perusteella Ladallakin luotetaan retrotyylin vetovoimaan. Kulmikkaat perusmuodot ja etuvalojen yläpuolelle sijoitetut vilkut kumartavat nimittäin suoraan maasturilegendojen joukkoon nousseen alkuperäisen Nivan suuntaan. Alkuperäispainoksesta poiketen uusi Niva on kuitenkin neliovinen, mutta takaovien kahvat on piilotettu jonnekin karmin tuntumaan esimerkiksi Nissan Juken malliin. Modernia henkeä löytyy esimerkiksi maskista logoteksteineen, L-kirjaimen muotoisista päiväajovaloista ja isoista pyöristä, joiden kokoa on kuitenkin tiiserikuvassa hyvin todennäköisesti liioiteltu.
Vuonna 2024 debytoiva seuraavan sukupolven Niva ei jää Ladan ainoaksi uudeksi katumaasturiksi, koska vuotta myöhemmin luvassa on vielä C-segmenttiin sijoittuva SUV. Se tulee markkinoille samoihin aikoihin kuin Dacia Dusterin yläpuolelle asettuva Bigster. Ladankin uutuudet tehdään Renault-yhtymän CMF-B-pohjalevyn varaan, jota käytetään jo uudessa Dacia Loganissa ja Sanderossa, Renault Cliossa ja Capturissa sekä Nissan Jukessa ja Notessa. Tästä päätellen uudesta Nivasta ei ole tulossa edeltäjänsä kaltaista pesunkestävää maasturia, mutta tekniikan ja muotoilun yksityiskohtia joudutaan vielä odottelemaan.
Suosittelemme
Lada on tällä hetkellä Venäjän kotimarkkinoiden ykkönen yli 20 prosentin osuutensa myötä, mutta nykyisillä Granta- ja Vesta-malleilla on turha haaveilla menestyksestä Länsi-Euroopan markkinoilla. Koska Renault-brändiä ollaan asemoimassa entistä arvokkaammaksi, Ladasta ja Daciasta halutaan saada irti täysi potentiaali kansainvälisesti. Näiden kahden merkin tavoitteena on valmistaa vuosittain yhteensä yli miljoona autoa CMF-B-pohjalevylle, joten uusi Nivakaan ei ole jäämässä vain muutamien maiden erikoisuudeksi. Tuoreen strategian myötä Lada saattaa tehdä toden teolla paluun myös Suomen markkinoille.