26Maailmassa on vain muutamia automalleja, joita voi hyvällä omallatunnolla kutsua ikonisiksi. Tähän harvalukuiseen joukkoon kuuluu ilman muuta Land Rover Defender, jonka ensimmäinen versio näki päivänvalon jo vuonna 1948. Lantikka kehittyi vuosikymmenten mittaan omalla hitaalla tahdillaan, kunnes uusimmat päästömääräykset tekivät muutama vuosi sitten lopun sen pitkästä elinkaaresta.
Tilanne ei tullut yllätyksenä intialaisen Tatan omistuksessa olevalle brittimerkille, joka on kehittänyt täysin uutta Defenderiä jo usean vuoden ajan. Auton prototyyppejä on bongattu jopa Nürburgringin Nordschleifella, mikä kertoo testiohjelman laajuudesta. Uuden Defenderin kulmikkaat perusmuodot ovat käyneet selville vahvasta naamioinnista huolimatta, mutta yksityiskohdat ovat jääneet vielä hämärän peittoon. Nyt niistäkin saatiin lisävalaistusta, kun uutuuden ensimmäinen kuva putkahti julkisuuteen.
Kuva onnistuttiin bongaamaan uuden Defenderin testiproton digitaalimittariston keskinäytöltä. Otos näyttää maasturi-ikonin uusintapainoksen suoraan sivulta, ja edeltäjää kertaluokkaa modernimpi tyyli käy välittömästi ilmi. Klassisen mallin niitatut alumiinipellit ovat saaneet väistyä tyyliteltyjen pullistusten sekä taitosten tieltä, ja suurin osa kattopilareista on mustia ”leijuvan” vaikutelman nimissä. C-pilaria on kuitenkin koristettu paksulla korinvärisellä elementillä, jonka pystysuuntaiset muodot toistuvat myös etulokasuojan takareunan koristeessa.
Vanhasta Defenderistä muistuttavat lähinnä katon lisäikkunat ja takaluukun kannessa komeileva varapyörä. Myös etuvalojen pitäisi olla pyöreät klassisen tyylin mukaisesti, mutta leditekniikalla toteutetut umpiot on integroitu entistä paremmin maskiin. Modernien muotojen lisäksi myös valmistuspaikka voi saada traditionalistien kello viiden teet väärään kurkkuun, koska uusi Defender tehdään Ison-Britannian sijasta Slovakiassa.
Auton pohjana toimii muunneltu versio MLA-perusrakenteesta, jota käytetään jo mm. Land Rover Discoveryssä ja Range Rover Sportissa. Pellin alle on odotettavissa ainakin kaksilitraisia nelisylinterisiä turbobensoja -sekä dieseleitä, ja hybridiversiokin täydentänee valikoimaa myöhemmin. Neliveto on luonnollisesti vakiona, ja manuaalin vaihtoehdoksi tarjotaan automaattivaihteistoa. Täysin uusi Defender paljastetaan koko komeudessaan syyskuussa, jolloin esittelypaikkana toimii joko Frankfurtin autonäyttely tai auton lanseerausta varten luotu erillinen tapahtuma.