Maastofarkku-Audien perinteet jatkuvat – upouusi A6 Allroad juhlistaa mallin 20-vuotista taivalta

Audi lähti 1990-luvun lopulla mukaan uuteen autoluokkaan, kun A6 Avantin pohjalta tehty Allroad esiteltiin. Vuonna 1999 markkinoille tullut malli ei ollut kuitenkaan segmenttinsä ensimmäinen, koska Volvo ja Subaru ehtivät samoille apajille jo muutamaa vuotta aiemmin. A6 Allroad on saanut viime vuosina myös uuden saksalaiskilpailijan, kun Mercedes kehitti vastaavalla reseptillä tehdyn All-Terrainin E-luokan farmarin pohjalta.

A6 Allroad siirtyy nyt neljänteen sukupolveensa juuri sopivasti mallin 20-vuotisen merkkipaalun kunniaksi. Viimeisimmän A6 Avantin pohjalta tehty uutuus jatkaa tutulla linjalla, eli lokasuojanreunoja ja helmoja on höystetty mustaa muovia sekä alumiinijäljitelmää yhdistelevillä koristeilla. Lisäksi maskissa on pystysuuntaisia ripoja, ja maavaraakin on korotettu. Vakiopyörät ovat 18-tuumaiset, mutta lisähintaan auton alle saa jopa 21-tuumaiset kiekot.

Mukautuva ilmajousitus kuuluu Allroadin vakiovarusteisiin. Auto- ja Comfort-moodeissa auton maavara on 139 milliä, kun taas korkeimmassa asennossa kori nousee vielä 45 millin verran. Tällöin nopeuskin on tosin rajoitettu vain 35 km/h:n vauhtiin. Yli 120 km/h:n nopeudessa maavara puolestaan laskee 15 millillä perusasennosta, ja Offroad-moodissa maavaraa tulee lisää 30 millin verran. Maastoasetuksella Audilla pääsee korkeintaan kahdeksaakymppiä.

Quattro-neliveto kuuluu luonnollisesti auton vakiovarusteisiin. Maastoajoa helpotetaan mm. alamäkiavustimen sekä korin nousu- ja jättökulmia arvioivan assistentin myötä. Lisävarustelistalta voi ruksia nelipyöräohjauksen, joka kääntää takapyöriä etupyörien kanssa vastakkaiseen suuntaan alle 60 km/h:n nopeuksissa. Tämä kohentaa ketteryyttä, kun taas ajovakautta parannetaan kääntämällä takapyöriä samaan suuntaan etukiekkojen kanssa kovemmissa vauhdeissa. Ajomoodeja on tarjolla kuusi erilaista, eli Dynamic, Automatic, Comfort, Efficiency, Allroad ja Lift.

Voimanlähteenä palvelee miedolla hybriditekniikalla höystetty kolmilitrainen TDI, josta on kolme tehoversiota. Niiden voimavarat kirjataan 231, 286 ja 349 hepan lukemiin, ja vääntöä on parhaimmillaan 700 newtonmetriä. Vaihteistona palvelee aina kahdeksanpykäläinen automaatti, ja voimaa taka-akselin eri pyörien välillä jakavan sporttitasauspyörästön saa lisävarusteena.

Sisustan osalta vakiona on osanahkaverhoilu, mutta lisähintaan tarjolla on myös täysnahkaa ja alcantaraa. Tietoviihdejärjestelmän ruutu on parhaimmillaan 10,1-tuumainen, ja 12,3-tuumainen digitaalimittaristokin löytyy lisävarustelistalta. Auton 20-vuotista taivalta juhlistetaan 20 Years Allroad -nimisen erikoismallin avulla, jossa on mm. mustia ulkokoristeita ja sisustan alumiiniherkkuja vakiona. Uuden Allroadin myynti alkaa ensimmäisillä markkina-alueilla vielä tässä kuussa, ja auto nähtäneen Suomessakin viimeistään syksyllä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...