Fiat Mefistofelen voimanlähteenä oli peräti 21,7-litrainen kuusisylinterinen Fiat A12 -lentokoneen moottori, jonka avulla onnistuttiin rikkomaan maailmanennätyksiä vuonna 1924.
Fiat viettää tänä vuonna 125-vuotisjuhliaan. Tämän virstanpylvään kunniaksi italialainen autonvalmistaja isännöi juhlia ja erikoisnäyttelyitä, jotka muistelevat sen rikasta historiaa. Fiat Mefistofele on yksi valokeilaan päässeistä autoista. Harva nykyihminen on koskaan edes kuullut moisesta vekottimesta, mutta Fiatille tällä autolla on tärkeä osuus sen historiassa.
Vaikuttavan näköisen Mefistofelen voi kohdata tätä nykyä Centro Storico Fiat -museossa Torinossa. Sen aikaisempi julkinen esiintyminen museon ulkopuolella tapahtui vuonna 2011, kun se vieraili Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa Englannissa. Auto valmistettiin alun perin vuonna 1923 brittiläisen moottoriurheilun harrastaja Ernest Eldridgen toimesta, ja se pohjautui vuoden 1908 Fiat SB4 -kilpa-autoon. Eldridge osti käytöstä poistetun kilpa-auton tavoitteenaan luoda ennätysauto, jolla mies pääsikin tavoitteisiinsa jo seuraavana vuonna.
Mefistofele tunnetaan myös lempinimellä Mephisto, jolla viitataan auton pirullisen luonteeseen. Sen voimanlähteenä on 21,7 litran kuusisylinterinen Fiat A12 -lentokoneen moottori, jossa on neljä kaasutinta. Se on samalla yksi harvoista aidolla lentokonemoottorilla varustetuista autoista. Suuren moottorin mahduttamiseksi autoon sen alustaa täytyi pidentää käyttämällä Lontoon bussin osia. Mefistofelen ilmojen tieltä peräisin olevan myllyn teho on jopa 320 heppaa, mikä tekee siitä kaikkien aikojen tehokkaimman Fiatin merkkiä kantavan auton.
Tehokkainkaan Fiat Abarth ei ole saavuttanut vastaavia lukemia, ja vaikkapa Fiat 500e sähköauton tehokkaimmassakin versiossa on vain 117 hevosvoimaa. Mefistofele rikkoi Eldridgen ohjastamana aikanaan myös maailmannopeusennätyksen 12. heinäkuuta 1924 Ranskan Arpajonissa. Hän saavutti autolla 234,98 km/t yleisellä tiellä, mikä oli samalla kertaa viimeinen kerta, kun maanopeusennätys pystyttiin tekemään yleisellä tiellä.
Suosittelemme
Fiat ei varsinaisesti ole automerkki, jolta voisi odottaa tukuittain nopeusennätyksiä, mutta Mefistofele rikkoi vielä kolme ennätystä Montlheryn radalla vuonna 1925. Auto oli lopulta niin ilmiömäinen, että itse Fiatin pääomistaja Giovanni Agnelli osti sen aikanaan Eldridgen perillisiltä vuonna 1964. Mefistofeleä on säilytetty siitä lähtien Centro Storico Fiatissa. Mittavan kunnostusurakan jälkeen se on edelleen täydellisessä käyttökunnossa.