Maailman suurin autonvalmistaja kamppailee yhä vaikeuksien kanssa

”Emme ole enää kilpailukykyisiä”, on Volkswagenin toimitusjohtajan viesti, kun yhtiö vähentää henkilöstöä osana 10 miljardin euron säästökuuria.

Volkswagen on ihmisten mielissä niitä mahtibrändejä, joiden kuvittelisi porskuttavan rahaa tehden maailman tappiin saakka. Totuus mielikuvien takana on kuitenkin muuttunut toisenlaiseksi, ja tästä kielivät jo yksistään valtaisat yhtiön työntekijöitä kohtaavat irtisanomiset, joilla autonvalmistaja yrittää kääntää kurssiaan.

Julkisuuteen on jo aikaisemmin kerrottu yhtiön johtohenkilöstön päättämistä säästötavoitteista, joilla autonvalmistaja yrittää säästää 10 miljardia euroa, ja saada perinteikkään autobrändin takaisin jaloilleen nopeasti muuttuvassa autoteollisuudessa. Nykyisessä sähköautojen murroksessa Volkswagenin on kohdattava entistä aggressiivisempia kilpailijoita, ja muuttuvia asiakkaiden makuja.

Saksalaisella autonvalmistajalla ei ole helppoa tällä hetkellä. Se on menettämässä markkinaosuuttaan erityisesti Kiinassa yrittäessään välttää hintasotaa Teslan kanssa. Lisäksi Volkkarin oli pakko keskeyttää sähköautojensa tuotanto Euroopassa vastauksena sähköautojen kysynnän hidastumisen vuoksi. VW-brändin toimitusjohtaja Thomas Schaefer ei säästellyt sanojaan tuoreessa henkilökunnan kokouksessa, jossa Schaefer kertoi osallistujille, että yritys on muuttunut nykyisessä tilanteessaan “kilpailukyvyttömäksi” korkeiden kustannusten ja organisaation tehottomuuden vuoksi.

Kuva: Volkswagen.

“Monien olemassa olevien rakenteiden, prosessiemme ja korkeiden kustannustemme vuoksi emme ole enää yksinkertaisesti kilpailukykyisiä Volkswagen-brändinä”, oli Schaefer todennut henkilöstön kokouksessa Wolfsburgin pääkonttorissa Reutersin tietojen mukaan.

Henkilöstöasioista vastaava hallituksen jäsen Gunnar Kilian totesi puolestaan samassa kokouksessa, että henkilöstön vähentäminen olisi mahdollista myös, jos osa työntekijöistä suostuisi osittaiselle eläkkeelle tai varhaiseläkkeelle. Kilian jatkoi, että suurinta osaa 10 miljardin euron säästöohjelmaa ei saavuteta pelkillä työpaikkojen leikkauksilla, vaan myös muilla toimenpiteillä, jotka hahmotellaan myöhemmin tänä vuonna.

Suosittelemme

“Meidän on vihdoinkin oltava tarpeeksi rohkeita ja rehellisiä heittääksemme yli laidan asioita, joita yhtiössä on toistettu vuodesta toiseen, tai jotka ovat yksinkertaisesti vain pelkkää painolastia, jota emme tarvitse hyviin tuloksiin”, Kilian oli todennut Reutersin mukaan.

Volkswagenin kohtaamat vaikeudet eivät ole enää uutinen, mutta siirtyminen sähköautoihin, sekä Teslan ja kiinalaisten toimijoiden vyöryäminen markkinoille edullisemmilla autoilla on silti voinut olla isompi shokki yhtiölle kuin on uskottukaan. VW on itse ollut tietoinen ongelmistaan jo jonkin aikaa, ja tämän vuoden kesäkuussakin uutisoimme, kuinka Schaefer kertoi johtajille “yhtiön katon olevan jo tulessa ” varoittaen, että “annamme kustannusten nousta liian korkeiksi monilla alueilla”.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat