Maailman suurin autonvalmistaja kamppailee yhä vaikeuksien kanssa

”Emme ole enää kilpailukykyisiä”, on Volkswagenin toimitusjohtajan viesti, kun yhtiö vähentää henkilöstöä osana 10 miljardin euron säästökuuria.

Volkswagen on ihmisten mielissä niitä mahtibrändejä, joiden kuvittelisi porskuttavan rahaa tehden maailman tappiin saakka. Totuus mielikuvien takana on kuitenkin muuttunut toisenlaiseksi, ja tästä kielivät jo yksistään valtaisat yhtiön työntekijöitä kohtaavat irtisanomiset, joilla autonvalmistaja yrittää kääntää kurssiaan.

Julkisuuteen on jo aikaisemmin kerrottu yhtiön johtohenkilöstön päättämistä säästötavoitteista, joilla autonvalmistaja yrittää säästää 10 miljardia euroa, ja saada perinteikkään autobrändin takaisin jaloilleen nopeasti muuttuvassa autoteollisuudessa. Nykyisessä sähköautojen murroksessa Volkswagenin on kohdattava entistä aggressiivisempia kilpailijoita, ja muuttuvia asiakkaiden makuja.

Saksalaisella autonvalmistajalla ei ole helppoa tällä hetkellä. Se on menettämässä markkinaosuuttaan erityisesti Kiinassa yrittäessään välttää hintasotaa Teslan kanssa. Lisäksi Volkkarin oli pakko keskeyttää sähköautojensa tuotanto Euroopassa vastauksena sähköautojen kysynnän hidastumisen vuoksi. VW-brändin toimitusjohtaja Thomas Schaefer ei säästellyt sanojaan tuoreessa henkilökunnan kokouksessa, jossa Schaefer kertoi osallistujille, että yritys on muuttunut nykyisessä tilanteessaan “kilpailukyvyttömäksi” korkeiden kustannusten ja organisaation tehottomuuden vuoksi.

Kuva: Volkswagen.

“Monien olemassa olevien rakenteiden, prosessiemme ja korkeiden kustannustemme vuoksi emme ole enää yksinkertaisesti kilpailukykyisiä Volkswagen-brändinä”, oli Schaefer todennut henkilöstön kokouksessa Wolfsburgin pääkonttorissa Reutersin tietojen mukaan.

Henkilöstöasioista vastaava hallituksen jäsen Gunnar Kilian totesi puolestaan samassa kokouksessa, että henkilöstön vähentäminen olisi mahdollista myös, jos osa työntekijöistä suostuisi osittaiselle eläkkeelle tai varhaiseläkkeelle. Kilian jatkoi, että suurinta osaa 10 miljardin euron säästöohjelmaa ei saavuteta pelkillä työpaikkojen leikkauksilla, vaan myös muilla toimenpiteillä, jotka hahmotellaan myöhemmin tänä vuonna.

Suosittelemme

“Meidän on vihdoinkin oltava tarpeeksi rohkeita ja rehellisiä heittääksemme yli laidan asioita, joita yhtiössä on toistettu vuodesta toiseen, tai jotka ovat yksinkertaisesti vain pelkkää painolastia, jota emme tarvitse hyviin tuloksiin”, Kilian oli todennut Reutersin mukaan.

Volkswagenin kohtaamat vaikeudet eivät ole enää uutinen, mutta siirtyminen sähköautoihin, sekä Teslan ja kiinalaisten toimijoiden vyöryäminen markkinoille edullisemmilla autoilla on silti voinut olla isompi shokki yhtiölle kuin on uskottukaan. VW on itse ollut tietoinen ongelmistaan jo jonkin aikaa, ja tämän vuoden kesäkuussakin uutisoimme, kuinka Schaefer kertoi johtajille “yhtiön katon olevan jo tulessa ” varoittaen, että “annamme kustannusten nousta liian korkeiksi monilla alueilla”.

LähdeCarscoops

Lue lisää