Hyperautoistaan tunnettu ruotsalainen Koenigsegg piti alkuperäisestä lanseerausaikataulustaan kiinni, vaikka Geneven autonäyttely jouduttiin perumaan. Niinpä julkisuuteen tuotiin ehkäpä kaikkien aikojen hurjin ”perheauto”.
Gemeraksi nimetty uutuus on firman historian ensimmäinen nelipaikkainen auto, jota merkin pomo Christian von Koenigsegg kuvaa megaluokan GT:ksi. Gemera edustaa kuulemma täysin uutta kategoriaa, jossa hyperauton äärimmäiset tehot yhdistyvät tilavaan sisustaan ympäristötietoisuutta unohtamatta. Matkustajat nousevat kyytiin massiivisten saksiovien kautta, jotka muodostavat merkittävän osan auton kyljestä. Akseliväliksi kerrotaan kolme metriä, minkä pitäisi taata kunnon tilat myös takapenkkiläisille.
Neljän hengen matkatavaroidenkin luvataan mahtuvan kabiiniin, jossa on tarjolla monenlaista luksusta. Varusteiden joukkoon kuuluvat mm. etu- ja takaosaston omat tietoviihdenäytöt, älypuhelimen langaton latausmahdollisuus kummallekin penkkiriville, Applen CarPlay, auton oma langaton nettiyhteys, 11 kaiuttimella varustettu huipputason äänentoistojärjestelmä, sisä- ja ulkokamerat, neljä lukuvaloa, kolmialueinen ilmastointi ja jopa tuplat mukitelineet kaikille matkustajille.
Tässäkin Koenigseggissä vaikuttavinta on kuitenkin hiilikuitukuoren alla piilevä tekniikka. Ruotsalainen hyperautovalmistaja on tähän asti luottanut ahdettuihin bensakaseihin joko hybridinä tai ilman, mutta Gemeran polttomoottorin suhteen on lähdetty aivan uusille urille. Bensakoneena palvelee nimittäin ainoastaan kaksilitrainen ja kolmisylinterinen Freevalve-moottori, jonka lempinimeksi on annettu Tiny Friendly Giant (TFG).
Suosittelemme
Nimelle on katetta, koska pienestä pannusta irtoaa innovatiivisen tekniikan ja tuplaturbojen avulla peräti 600 hepan huipputeho ja myöskin 600 newtonmetrin maksimivääntö. Tässä ei ollut kuitenkaan vielä kaikki, koska Gemera on pistokehybridi. Muhkea 1100 hevosvoiman lisäteho saadaan kolmesta sähkömoottorista, joista kaksi on sijoitettu takapyörien yhteyteen ja yksi suoraan moottorin kampiakselille.
Tällä kombinaatiolla kokonaistehoa irtoaa hulppeat 1700 hevosvoimaa, ja vääntöäkin riittää 3500 newtonin verran. Useimmat kaksipaikkaiset hyperautot jäävät ihmettelemään Gemeran takavaloja, koska auton pitäisi kiihtyä nollasta sataan vain 1,9 sekunnissa. Myös kiihdytyksen 400 kilometrin tuntinopeuteen luvataan sujuvan ennätysajassa. TFG-moottori pystyy kuulemma käyttämään mitä tahansa uusiutuvaa polttoainetta, kuten etanolia, hiilidioksidineutraalia metanolia, E85-polttoainetta tai pahimmassa tapauksessa normaalia bensaa.
Koenigsegg kehuu, että Gemeran pitäisi olla vähintään yhtä ympäristöystävällinen kuin täyssähköauto. Kolmen sähkömoottorin voimin ruotsalaisten uudella ylpeydellä pääsee parhaimmillaan 300 km/h, ja sähköiseksi toimintasäteeksi ilmoitetaan 50 kilometriä. Hiilikuituisen monokokin varaan tehdyssä Gemerassa hyödynnetään nelipyöräohjausta ja kaikkien pyörien kesken vääntöä jakavaa torque vectoring -toimintoa, jolloin sekä suuntavakauden että ketteryyden pitäisi olla kunnossa.
Gemeran tuotantomääräksi kaavaillaan 300 yksilöä, ja verottomien hintojen odotetaan alkavan noin miljoonasta dollarista. Maailman nopein perheauto lienee siis myös yksi kalleimmista tavoista neljän hengen kuljettamiseen.