Hevosvoima- ja huippunopeussota on viime vuosina siirtynyt myös yhä suositummaksi muuttuvien katumaasturien puolelle. Saksalaisten premium-valmistajien sporttidivisioonat ovat tässäkin kategoriassa hyvin edustettuna, mutta nopeita SUV:eja osataan tehdä muuallakin. Esimerkiksi Jaguar F-Pacen SVR-muskeliversio kuuluu historian nopeimpiin katumaastureihin 283 km/h:n huippunopeutensa myötä.
Brittibrändin teho-SUV ei ole kuitenkaan maailman nopein lajissaan, koska tämä titteli on ollut tukevasti Lamborghinin hallussa. Mm. Audi Q7:n ja Porsche Cayennen kanssa yhteiselle perusrakenteelle tehty Lamborghini Urus on huomattavasti sisarmallejaan tehokkaampi, mikä näkyy myös auton suorituskyvyssä. Lambo ylittää maagisen 300:n tuntikilometrin rajapyykin 305 km/h:n huippunopeutensa myötä, joten moni urheiluauto jää ihmettelemään Italian ihmeen takavaloja.
Uruksen status maailman nopeimpana katumaasturina on kuitenkin pian historiaa. Brittiläinen Jaguar-virittäjä Lister lupaa nimittäin, että sen uusin luomus Jaguar F-Pacen pohjalta jättää Lambon taakseen. Lister LFP -nimisen auton pitäisi pystyä rikkomaan 200 mph:n nopeus, eli viritetyn Jaguarin luvataan yltävän vähintään 322 km/h:n huippuihin.
Auton ensimmäiset kuvat on jo julkaistu ja siitä otetaan tilauksia vastaan, vaikka kaikkia teknisiä yksityiskohtia ei ole vielä kerrottu. Teholukema on suostuttu sentään paljastamaan. Lister LFP:ssä on potkua 670 hevovoiman edestä, ja voiman tuottamisesta vastaa hyvin todennäköisesti Jaguarin viisilitraisen mekaanisesti ahdetun veekasin viritetty versio. Moottorista irtoaa vakiovireessä 550 hepan huipputeho ja 680 newtonmetrin huippuvääntö, mutta Listerissä on vääntöäkin varmasti reilusti vakiota enemmän.
Suosittelemme
Lister on rajoittanut Jaguar F-Type R:n pohjalta tehdyn Thunderin valmistusmäärän vain 99 yksilöön, mutta LFP:tä aiotaan rakentaa 250 autoa. Steroidi-SUV esiintyi aiemmissa tiiserikuvissa vihreänä, mutta lopullisissa kuvissa komeilee keltaisilla tehosteilla koristeltu musta paholainen. Korisarja, massiiviset pyörät ja lokasuojanlevitykset varmistavat auton erottuvuuden myös ulkoisesti tavallisista F-Paceista. Listerillä on muitakin pullia uunissa, ja niinpä virityspaja on kehittämässä Storm II -nimen saavaa superautoa. Siinäkin luotetaan Jaguar-pohjaiseen tekniikkaan, mutta voimaa on peräti 1000 hepan verran mekaanisesti ahdetun 7,8-litraisen V12:n ansiosta.