VW-konsernin luksusmerkkeihin jo parinkymmenen vuoden ajan kuulunut Bentley piti pitkään kiinni perinteisestä mallivalikoimastaan, mutta lopulta brititkään eivät pystyneet vastustamaan jatkuvasti kasvavan katumaasturiluokan kutsua. Niinpä suuresta osasta Bentleyn myyntiä on viime aikoina vastannut Audi Q7:n ja kumppanien kanssa yhteiselle perusrakenteelle kehitetty Bentayga, joka on huomattavasti sisarmallejaan loistokkaampi.
Bentleyn SUV ei ole kuitenkaan välttämättä enää maailman ylellisin katumaasturi, koska Rolls-Roycen upouusi Cullinan uhkaa jättää sen varjoonsa tässä suhteessa. Niinpä Bentley on päättänyt panostaa merkin perinteisiin kuuluvaan urheilullisuuteen myös SUV-autojen luokassa. Britit esittelevät muutaman viikon päästä avautuvassa Geneven autonäyttelyssä Bentayga Speedin, jota mainostetaan maailman nopeimmaksi katumaasturiksi. Tämä titteli oli aiemmin saman konsernin SUV:ien sporttisimpaan päähän kuuluvan Lamborghini Uruksen hallussa, mutta autojen välinen ero on hiuksenhieno.
Molemmat yltävät nimittäin noin 305 km/h:n huippunopeuteen, mutta Bentleylle on saatu laskettua tuntikilometrin kymmenesosien verran suurempi arvo. Menohalujen taustalla piilee edelleen tupla-ahdettu W12, jonka huipputeho on nostettu 600 hevosvoiman tasalukemasta peräti 626 heppaan. Maksimivääntö on sen sijaan ennallaan, eli myllystä irtoaa edelleen 900 newtonmetriä. Bentayga Speed pinkaisee nollasta sataan 3,9 sekunnissa, kun taas ”perusmallilla” kestää samassa suorituksessa 0,2 sekuntia pidempään.
Ulkoapäin uuden vauhtiversion erottaa mm. tummemmista etuvaloista sekä maskin ja etupuskurin mustista ritilöistä. Helmoja kiertävät puolestaan korinväriset levikkeet, ja katon takareunassa komeilee lähes hot hatch -henkinen spoileri. Mallin erikoisherkkuihin kuuluvat myös omaa designia edustavat 22-tuumaiset vanteet ja hillityt Speed-logot. Sisätiloihin on tuotu sporttihenkeä kaksivärisellä verhoilulla, joka yhdistelee ruutukuvioitua nahkaa Bentaygassa ensimmäistä kertaa käytettyyn alcantaraan. Erikoismallin statuksesta muistutetaan lisäksi kojelautaan sekä kynnyslistoihin tuoduilla Speed-teksteillä.
Suosittelemme
Jousitustakin on jäykistetty, ja 48 voltin sähköjärjestelmää hyödyntävää aktiivista kallistuksenvaimennusta on päivitetty urheilullisempaan suuntaan. Lisäksi auton sporttimoodi on kalibroitu uudestaan, jotta W12-kone ja kahdeksanvaihteinen automaatti reagoisivat nopeammin kuskin toiveisiin. Pakoputkistokin saa höpistä hieman entistä enemmän, ja lisävarustelistalta löytyvät keraamiset jarrut ovat kuulemma suurimmat ja tehokkaimmat lajissaan Bentleyn pitkässä historiassa.