Ford Mustangin tarina on venähtänyt jo 56 vuoden mittaiseksi, ja poniautoluokan perustaja porskuttaa edelleen komeasti. Ovaalimerkin villihepo kohosi myös vuonna 2019 maailman myydyimmäksi urheiluautoksi.
Mustang on pitänyt hallussaan maailman parhaiten kaupaksi käyvän urheilucoupén titteliä jo vuodesta 2015 lähtien. Sama meno jatkui myös viime vuonna HIS Markit -nimisen tutkimuslaitoksen mukaan. HIS Markitin datassa urheilucoupéiden kategoriaan lasketaan kaksiovisten umpimallien lisäksi myös avoversiot.
Tiedot kertovat, että koko maailmassa rekisteröitiin 102 090 Mustangia vuonna 2019. Esimerkiksi Ranskassa muskeliauton myynti lähes tuplaantui, kun taas Saksassa ja Puolassa myyntilukemat kasvoivat melkein 50 prosentin verran. Vaikka Mustang on periaatteessa globaali malli, eri mantereilla myydään kuitenkin eri moottorivaihtoehdoilla varustettuja versioita.
Esimerkiksi USA:n kotimarkkinoilla nelipyttyisten EcoBoostien ja veekasilla vauhditettujen GT-mallien lisäksi tarjolla on monia muitakin Mustangeja. Valikoimaan kuuluvat mm. Bullitt, Shelby GT350, Shelby GT350R sekä kukkulan kuninkaana häärivä Shelby GT500. Viimeksi mainittuun voi ruksia vielä lisävarustelistalta Handling Pack – ja Carbon Fiber Track Pack -optiot, kun taas GT350:een saa vain Handling Packin.
Suosittelemme
Vanhalla mantereella Mustangia myydään jenkkimarkkinoiden tavoin sekä umpi- että avomallina. Moottorivalikoima on kuitenkin huomattavasti suppeampi. Perustasoa edustaa 291 hevosvoiman tehon tuottava 2,3-litrainen EcoBoost-turbonelonen, kun taas GT-mallin viisilitraisesta kasista irtoaa tarkalleen 449 heppaa.
Huippuversion viittaa kantaa harteillaan joko tummanvihreänä tai mustana saatava Bullitt, joka on aina umpikorinen. Legendaarisen leffa-auton jalanjäljissä kulkevan erikoismallin veekasin huipputeho kirjataan 460 hevosvoiman lukemaan. Nyky-Mustangin tuotanto alkoi Michiganin Flat Rockin tehtaalla vuonna 2014, ja faceliftin vuoro oli kolme vuotta myöhemmin.
Täysin uutta seuraajaa saadaan odotella vielä jokunen vuosi, mutta Mustangin nimeä hyödynnetään myös pikapuoliin myyntiin tulevassa täyssähköisessä Mach-E-crossoverissa. Sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä perinteisen urheilu- tai muskeliauton kanssa.