Maailman myydyin sähköauto uudistui – Nissan Leafissä on nyt entistä enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka

Jos tavallisilta kadunmiehiltä kysyttäisiin maailman myydyintä sähköautoa, yleisin vastaus olisi varmasti Tesla. Totuus on kuitenkin toinen. Oikea vastaus on nimittäin Nissan Leaf, jota on saatu kaupaksi yli 280 000 yksilöä noin kuuden vuoden aikana. Leaf on siis onnistunut kohoamaan melkoiseksi menestykseksi omassa kategoriassaan kauniisti sanottuna tottumista vaativasta ulkonäöstään huolimatta.

Nissan myöntää itsekin, että omituinen muotoilu ei ollut kaikkien mieleen, mutta sillä oli tarkoituksensa. Erikoisella ulkonäöllä haluttiin nimittäin viestittää, että Leaf edusti suoranaista vallankumousta Nissanin mallistossa. Nyt sähköautoista on kuitenkin tullut lähes arkipäivää, ja niinpä toisen sukupolven Leaf on voitu muotoilla enemmän massojen makuun uppoavaksi.

Tämä käy heti ilmi Nissanin julkaisemista ensimmäisistä kuvista. Munamainen pyöreys on tipotiessään, ja terävät linjat vaikuttavat suorastaan sporttisilta. Niissä on paljon samaa näköä kuin paljon kehuja keränneessä uudessa Micrassa, mutta Leaf näyttää toki vähemmän tötterömäiseltä suurempien mittojensa vuoksi. Vaikutteita on otettu myös Tokion autonäyttelyssä nähdystä IDS-konseptista. Sähköauton pituus on kasvanut edeltäjään verrattuna 3,5 sentillä, mutta korkeus on pienentynyt hieman. Ilmanvastuskerroin on kohentunut cW-arvoon 0,27, ja monenlaisten aerodynaamisten lisäkkeiden pitäisi lisäksi kohentaa Leafin ajovakautta.

Sisustakin on laitettu lähes täysin uusiksi, ja ainoastaan ilmastoinnin nappulat sekä vaihteenvalitsin muistuttavat edeltäjästä. Nopeusmittari on vielä perinteistä analogista mallia, mutta sitä reunustaa akkujen varaustilasta ja sähkövirtojen kulusta kertova digitaalinäyttö. Seitsemäntuumaisella kosketusnäytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä yhdistää puolestaan älypuhelimet autoon Android Auton sekä Applen CarPlayn välityksellä, ja systeemi on jo Micrasta tuttu.

Suosittelemme

Varustearsenaaliin kuuluu myös ProPilotiksi nimetty järjestelmä, joka avittaa Leafin osittain autonomiseen menoon. ProPilot kykenee ottamaan kontolleen moottoritiellä auton ohjaamisen sekä kaasun ja jarrun käytön, mutta tämä onnistuu vain yhdellä kaistalla ja 160 km/h:n nopeuteen asti. Systeemi tukee kuskia myös ruuhka-ajossa, ja se pystyy pysäköimään Leafin itsenäisesti. Toinen varusteuutuus on ns. E-Pedal, jonka avulla sähköautoa voi ajaa useimmissa tilanteissa vain yhdellä polkimella jarruun koskematta. Leafin pitäisi pysähtyä, pysyä paikoillaan ja lähteä uudelleen liikkeelle yhden polkimen voimin jopa jyrkissä ylä- ja alamäissä.

Toimintamatka on myöskin kohentunut huomattavasti entisestä. Perus-Leafin akkukapasiteetti on noussut 40 kWh:n lukemaan, minkä pitäisi mahdollistaa vajaan 380 kilometrin toimintamatka NEDC-normin mukaan mitattuna. Auton sähkömoottorin tehokin on kasvanut 110 kilowatin lukemaan, ja vääntöä irtoaa 320 newtonia. Leaf kiihtyy näillä voimavaroilla noin kahdeksassa sekunnissa nollasta sataan lähes äänettömästi. Japanin mallin huippunopeus on rajoitettu 144 km/h:n lukemaan, mutta Euroopan versiolla pitäisi päästä noin 160 km/h:n vauhtia.

Myöhemmin tarjolle tulee vielä E+-niminen malli, jossa käytetään isompaa akkua 160-kilowattisen sähkömoottorin parina. Tämä versio on noin 90 kiloa tavallista Leafia painavampi, mutta toimintamatkaakin pitäisi riittää noin 500 kilometrin verran. Nissanin sähköuutuus tulee myyntiin ensi tammikuussa, mutta hinnoista ei ole vielä tietoa.

Lue lisää