Maailman myydyin sähköauto uudistui – Nissan Leafissä on nyt entistä enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka

Jos tavallisilta kadunmiehiltä kysyttäisiin maailman myydyintä sähköautoa, yleisin vastaus olisi varmasti Tesla. Totuus on kuitenkin toinen. Oikea vastaus on nimittäin Nissan Leaf, jota on saatu kaupaksi yli 280 000 yksilöä noin kuuden vuoden aikana. Leaf on siis onnistunut kohoamaan melkoiseksi menestykseksi omassa kategoriassaan kauniisti sanottuna tottumista vaativasta ulkonäöstään huolimatta.

Nissan myöntää itsekin, että omituinen muotoilu ei ollut kaikkien mieleen, mutta sillä oli tarkoituksensa. Erikoisella ulkonäöllä haluttiin nimittäin viestittää, että Leaf edusti suoranaista vallankumousta Nissanin mallistossa. Nyt sähköautoista on kuitenkin tullut lähes arkipäivää, ja niinpä toisen sukupolven Leaf on voitu muotoilla enemmän massojen makuun uppoavaksi.

Tämä käy heti ilmi Nissanin julkaisemista ensimmäisistä kuvista. Munamainen pyöreys on tipotiessään, ja terävät linjat vaikuttavat suorastaan sporttisilta. Niissä on paljon samaa näköä kuin paljon kehuja keränneessä uudessa Micrassa, mutta Leaf näyttää toki vähemmän tötterömäiseltä suurempien mittojensa vuoksi. Vaikutteita on otettu myös Tokion autonäyttelyssä nähdystä IDS-konseptista. Sähköauton pituus on kasvanut edeltäjään verrattuna 3,5 sentillä, mutta korkeus on pienentynyt hieman. Ilmanvastuskerroin on kohentunut cW-arvoon 0,27, ja monenlaisten aerodynaamisten lisäkkeiden pitäisi lisäksi kohentaa Leafin ajovakautta.

Sisustakin on laitettu lähes täysin uusiksi, ja ainoastaan ilmastoinnin nappulat sekä vaihteenvalitsin muistuttavat edeltäjästä. Nopeusmittari on vielä perinteistä analogista mallia, mutta sitä reunustaa akkujen varaustilasta ja sähkövirtojen kulusta kertova digitaalinäyttö. Seitsemäntuumaisella kosketusnäytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä yhdistää puolestaan älypuhelimet autoon Android Auton sekä Applen CarPlayn välityksellä, ja systeemi on jo Micrasta tuttu.

Varustearsenaaliin kuuluu myös ProPilotiksi nimetty järjestelmä, joka avittaa Leafin osittain autonomiseen menoon. ProPilot kykenee ottamaan kontolleen moottoritiellä auton ohjaamisen sekä kaasun ja jarrun käytön, mutta tämä onnistuu vain yhdellä kaistalla ja 160 km/h:n nopeuteen asti. Systeemi tukee kuskia myös ruuhka-ajossa, ja se pystyy pysäköimään Leafin itsenäisesti. Toinen varusteuutuus on ns. E-Pedal, jonka avulla sähköautoa voi ajaa useimmissa tilanteissa vain yhdellä polkimella jarruun koskematta. Leafin pitäisi pysähtyä, pysyä paikoillaan ja lähteä uudelleen liikkeelle yhden polkimen voimin jopa jyrkissä ylä- ja alamäissä.

Toimintamatka on myöskin kohentunut huomattavasti entisestä. Perus-Leafin akkukapasiteetti on noussut 40 kWh:n lukemaan, minkä pitäisi mahdollistaa vajaan 380 kilometrin toimintamatka NEDC-normin mukaan mitattuna. Auton sähkömoottorin tehokin on kasvanut 110 kilowatin lukemaan, ja vääntöä irtoaa 320 newtonia. Leaf kiihtyy näillä voimavaroilla noin kahdeksassa sekunnissa nollasta sataan lähes äänettömästi. Japanin mallin huippunopeus on rajoitettu 144 km/h:n lukemaan, mutta Euroopan versiolla pitäisi päästä noin 160 km/h:n vauhtia.

Myöhemmin tarjolle tulee vielä E+-niminen malli, jossa käytetään isompaa akkua 160-kilowattisen sähkömoottorin parina. Tämä versio on noin 90 kiloa tavallista Leafia painavampi, mutta toimintamatkaakin pitäisi riittää noin 500 kilometrin verran. Nissanin sähköuutuus tulee myyntiin ensi tammikuussa, mutta hinnoista ei ole vielä tietoa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...