Maailman myydyin sähköauto uudistui – Nissan Leafissä on nyt entistä enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka

Jos tavallisilta kadunmiehiltä kysyttäisiin maailman myydyintä sähköautoa, yleisin vastaus olisi varmasti Tesla. Totuus on kuitenkin toinen. Oikea vastaus on nimittäin Nissan Leaf, jota on saatu kaupaksi yli 280 000 yksilöä noin kuuden vuoden aikana. Leaf on siis onnistunut kohoamaan melkoiseksi menestykseksi omassa kategoriassaan kauniisti sanottuna tottumista vaativasta ulkonäöstään huolimatta.

Nissan myöntää itsekin, että omituinen muotoilu ei ollut kaikkien mieleen, mutta sillä oli tarkoituksensa. Erikoisella ulkonäöllä haluttiin nimittäin viestittää, että Leaf edusti suoranaista vallankumousta Nissanin mallistossa. Nyt sähköautoista on kuitenkin tullut lähes arkipäivää, ja niinpä toisen sukupolven Leaf on voitu muotoilla enemmän massojen makuun uppoavaksi.


Tämä käy heti ilmi Nissanin julkaisemista ensimmäisistä kuvista. Munamainen pyöreys on tipotiessään, ja terävät linjat vaikuttavat suorastaan sporttisilta. Niissä on paljon samaa näköä kuin paljon kehuja keränneessä uudessa Micrassa, mutta Leaf näyttää toki vähemmän tötterömäiseltä suurempien mittojensa vuoksi. Vaikutteita on otettu myös Tokion autonäyttelyssä nähdystä IDS-konseptista. Sähköauton pituus on kasvanut edeltäjään verrattuna 3,5 sentillä, mutta korkeus on pienentynyt hieman. Ilmanvastuskerroin on kohentunut cW-arvoon 0,27, ja monenlaisten aerodynaamisten lisäkkeiden pitäisi lisäksi kohentaa Leafin ajovakautta.

Sisustakin on laitettu lähes täysin uusiksi, ja ainoastaan ilmastoinnin nappulat sekä vaihteenvalitsin muistuttavat edeltäjästä. Nopeusmittari on vielä perinteistä analogista mallia, mutta sitä reunustaa akkujen varaustilasta ja sähkövirtojen kulusta kertova digitaalinäyttö. Seitsemäntuumaisella kosketusnäytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä yhdistää puolestaan älypuhelimet autoon Android Auton sekä Applen CarPlayn välityksellä, ja systeemi on jo Micrasta tuttu.





Varustearsenaaliin kuuluu myös ProPilotiksi nimetty järjestelmä, joka avittaa Leafin osittain autonomiseen menoon. ProPilot kykenee ottamaan kontolleen moottoritiellä auton ohjaamisen sekä kaasun ja jarrun käytön, mutta tämä onnistuu vain yhdellä kaistalla ja 160 km/h:n nopeuteen asti. Systeemi tukee kuskia myös ruuhka-ajossa, ja se pystyy pysäköimään Leafin itsenäisesti. Toinen varusteuutuus on ns. E-Pedal, jonka avulla sähköautoa voi ajaa useimmissa tilanteissa vain yhdellä polkimella jarruun koskematta. Leafin pitäisi pysähtyä, pysyä paikoillaan ja lähteä uudelleen liikkeelle yhden polkimen voimin jopa jyrkissä ylä- ja alamäissä.

Toimintamatka on myöskin kohentunut huomattavasti entisestä. Perus-Leafin akkukapasiteetti on noussut 40 kWh:n lukemaan, minkä pitäisi mahdollistaa vajaan 380 kilometrin toimintamatka NEDC-normin mukaan mitattuna. Auton sähkömoottorin tehokin on kasvanut 110 kilowatin lukemaan, ja vääntöä irtoaa 320 newtonia. Leaf kiihtyy näillä voimavaroilla noin kahdeksassa sekunnissa nollasta sataan lähes äänettömästi. Japanin mallin huippunopeus on rajoitettu 144 km/h:n lukemaan, mutta Euroopan versiolla pitäisi päästä noin 160 km/h:n vauhtia.

Myöhemmin tarjolle tulee vielä E+-niminen malli, jossa käytetään isompaa akkua 160-kilowattisen sähkömoottorin parina. Tämä versio on noin 90 kiloa tavallista Leafia painavampi, mutta toimintamatkaakin pitäisi riittää noin 500 kilometrin verran. Nissanin sähköuutuus tulee myyntiin ensi tammikuussa, mutta hinnoista ei ole vielä tietoa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...