Maailman legendaarisimman urheiluauton uusin malli on tässä – Porsche 911:n tunnistaa edelleen omaksi itsekseen

Harva auto on muuttunut yli puolessa vuosisadassa niin vähän, että alkuperäisen mallin tunnistaa edelleen viimeisimmän version linjoista. Vuonna 1963 debytoinut Porsche 911 on kuitenkin tällainen tapaus. Maailman tunnetuimman urheiluauton viittaa kantavan 911:n ura on ehtinyt 55 vuodessa seitsemän sukupolven mittaiseksi, ja kahdeksas versio esiteltiin nyt Los Angelesin autonäyttelyssä.

992-koodilla tunnettu viimeisin 911 on kasvanut jälleen kerran kokoa. Akseliväli on venähtänyt hieman, ja eturaidevälikin on 45 milliä aiempaa leveämpi. Lisäksi auton kaikki versiot ovat leveäkorisia, eli kapeammilla takalokasuojilla varustetut perusmallit ovat historiaa. Myös korin etuylitystä on jatkettu viimeisimpien jalankulkijaturvallisuusnormien täyttämiseksi. Moni asia on mennyt siis uusiksi, mutta tuttu silhuetti on edelleen tallella. Kylkilinjasta erottuvat korin pintaan upotetut ovenkahvat, ja myös nokan sekä perän osalta puhaltavat tuoreet tuulet.

Nokkapellin entistä terävämpiin muotoihin on haettu inspiraatiota 1980-luvun ns. G-mallisarjan 911:stä, ja etupuskuria dominoivat leveät vaakasuuntaiset ritilät. Ne eivät välttämättä pistä heti silmään, mutta takapään osalta muutokset erottuvat heti. Litteät takavalot on yhdistetty toisiinsa kaikissa malleissa kapealla ledinauhalla, joka on saanut inspiraationsa Mission E -sähköautokonseptista. Takarekisteri on puolestaan siirretty aivan puskurin alareunaan, mikä tekee perästä entistä korkeamman näköisen.


Myös rengaskoko on kasvanut. Carrera-perusversiossa on edessä 19- ja takana 20-tuumaiset pyörät, kun taas Carrera S:n vastaavat mitat ovat peräti 20 ja 21 tuumaa. Sisustaan on puolestaan tuotu uusi mittaristo ja entistä suurempi tietoviihdejärjestelmän näyttö, joka on 10,9-tuumainen. Uusimman teknologian vastapainona toimii edeltäjää kulmikkaampi kojelauta, joka on kuulemma saanut vaikutteita 1970-luvun 911:istä. Lisäksi kasvaneen akselivälin pitäisi kohentaa sisätiloja jonkin verran.

Uutuutta vauhdittavat edeltäjän facelift-version tavoin kolmilitraiset tuplaturbokuutoset, jotka ovat luonnollisesti bokserikoneita. Tekniikkaa on kuitenkin peukaloitu sen verran, että teholukemat ovat kasvaneet mukavasti. Carrera-perusversiossa on nyt 385 hevosvoimaa, ja Carrera S:n voimavarat kirjataan 450 heppaan. Voimansiirrosta vastaa seitsemänpykäläinen manuaali, mutta lisähintaan tarjolla on aiemman seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin korvannut kahdeksanvaihteinen laatikko. Nelivedonkin saa lisävarusteena, ja sama koskee nelipyöräohjausta.

Uusia varusteita ovat mm. sadekeliä haisteleva toiminto, kamerapohjainen hätäjarrutusjärjestelmä, pimeänäköavustin sekä adaptiivinen vakionopeudensäädin. Suomen hinnat eivät ole vielä tiedossa, mutta Saksassa maailman tunnetuimman urheiluauton viimeisimmästä versiosta pitää pulittaa vähintään 120 000 euroa.





LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...