Maailman kuuluisin kustom myytiin yli 1,7 miljoonalla eurolla – Hirohata-Mercury on 35 kertaa alkuperäiskuntoista autoa arvokkaampi

Historiallisista kustomeista puhuttaessa ykköspaikalle nousee usein Hirohata-Mercuryna tunnettu luomus, joka rakennettiin jo 1950-luvulla melkein uudesta autosta. Nyt se myytiin ennätyskovaan hintaan.

Tämä Mercury on todennäköisesti vaikuttanut klassisten kustomien rakentelutyyliin enemmän kuin mikään muu auto. Vuoden 1951 Mercury Club Coupen omisti 1950-luvun alussa Bob Hirohata, joka antoi autonsa Barrisin veljesten kustomoitavaksi vuonna 1952. Hirohata innostui ajatuksesta nähtyään Sam Barrisin oman chopatun Mercuryn, ja loppu on historiaa.

Valmis auto debytoi vuoden 1952 Petersen Motorama -näyttelyssä. Mercury syöpyi monen harrastajan verkkokalvoille lähtemättömästi korimuutostensa myötä. Niihin kuuluivat mm. edestä neljällä ja takaa seitsemällä tuumalla chopattu katto, ovenkarmien hitsaaminen osaksi kattoa hardtop-vaikutelman luomiseksi sekä kolmesta Fordin maskista yhdistelemällä luotu uusi keulamaski.





Barrisin veljeksistä toinen, eli George nousi myöhemmin ehkäpä maailman tunnetuimmaksi kustom-guruksi suurta julkisuutta saaneiden luomustensa myötä. Niihin kuului esimerkiksi 1960-luvun alkuperäinen Batmobile ja lukematon määrä näyttelyautoja. Hirohata-Mercury katosi kuitenkin pian julkisuuden valokeilasta. Bob Hirohata myi autonsa vuonna 1955, ja neljä vuotta myöhemmin jo pahasti kärsinyt Mercury päätyi 16-vuotiaalle Jim McNielille 500 dollarilla.

Hän ajoi kustomilla pari vuotta ja säilöi sen 1960-luvun alussa talliinsa, kun perhe-elämä vaati käytännöllisempää autoa. Mercury piileskeli McNielin tallissa yli 20 vuotta, kunnes hot roddingin pioneereista kiinnostuneet harrastajat löysivät sen. Heidän avullaan Hirohata-Mercury entisöitiin, ja työ myös dokumentoitiin tarkasti. Entisöintiin osallistui samoja miehiä, jotka olivat osallistuneet jo 1950-luvun alussa auton kustomointiprosessiin.

Bob Hirohata murhattiin kotipihaansa vuonna 1981 ja McNiel kuoli vuonna 2018, mutta hän ehti nähdä vielä Mercuryn voittavan luokkansa ykköspystin Pebble Beachin concours-tapahtumassa vuonna 2015. Auto pääsi myös USA:n historiallisten ajoneuvojen rekisteriin. Nyt Hirohata-Mercury myytiin Mecumin järjestämässä huutokaupassa huimaan 1,95 miljoonan dollarin, eli yli 1,7 miljoonan euron hintaan. Ennakkoarvio oli ”vain” 1,25 miljoonaa dollaria, ja alkuperäiskuntoisen vuoden 1951 Club Coupen arvo olisi Hagerty-vakuutusyhtiön mukaan noin 55 000 taalaa. Ainakin tässä tapauksessa kustomointi siis todellakin kannatti.



LähdeCarscoops

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.