996-sukupolven Porsche 911 kärsii vieläkin urheiluautolegendan vähiten arvostetun mallisarjan statuksesta. Siistikuntoisten 996:ien hinnat ovat kuitenkin jo nousussa, ja hyvin erityinen yksilö myytiin pari viikkoa sitten jopa maailmanennätyshintaan.
Porsche kertoi muutama viikko sitten, että merkin klassikko-osaston restomod-tyyliin rakentama 996 vaihtoi omistajaa huutokaupassa peräti 1,2 miljoonalla dollarilla. Nyt paljastui, että kaikkien aikojen kallein 996 päätyi koomikko Jerry Seinfeldille, joka tunnetaan myös kovan luokan Porsche-fanina ja keräilijänä. Tiedon vuosi julkisuuteen Ray Shaffer, joka toimii autopuolen konsulttina kaupan toteuttaneessa Broad Arrow Auctions -huutokauppakamarissa.
Auto päätyy osaksi Seinfeldin kokoelmaa, johon kuuluu esimerkiksi ihkaensimmäinen Porsche 911:n tuotantoyksilö sekä ankanpyrstöspoilerilla varustettu ikoninen 911 Carrera RS 2.7 vuodelta 1973. 50 vuoden takainen RS sopii hyvin vuoden 1999 996:n kaveriksi, koska Porsche Classicin rakentamasta yksilöstä löytyy vastaava retrotyylinen spoileri. Muita ulkoisia muutoksia ovat esimerkiksi Sport Grey Metallic -värisävy vaaleanharmailla ja sinisillä tehosteilla, tuplakohoumilla varustettu katto sehä klassiset Fucshin alumiinivanteet.
Sisätiloissa on puolestaan ruutukuvioista kangasta, alcantaralla verhoiltu sisäkatto ja lisää sinisiä tehosteita Porsche Club of American oman Club Blue -sävyn mukaisesti. Tärkein muutos on kuitenkin tapahtunut takapellin alla. Alkuperäinen 3,4-litrainen bokserikuutonen on korvattu alkupään 911 GT3:sta lainatulla 3,8-litraisella voimanlähteellä, jossa on 86 hevosvoimaa alkuperäistä konetta enemmän. 386 hepan huipputeho ohjataan takapyörille kuusipykäläisen manuaalin kautta, ja hidastuvuudesta huolehtivat myöskin GT3:sta lainatut tehokkaammat jarrut.
Porsche Classicin toteuttamaan projektiin saatiin vetoapua Porsche Club of Americalta, ja myös huutokauppa pidettiin Atlantin toisella puolella Georgian Atlantassa sijaitsevassa Porsche Experience Centerissä. Samalla juhlistettiin saksalaismerkin 75-vuotista taivalta monen muun tämän vuoden Porsche-tapahtuman tavoin.