MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Maailman kallein etuveto-Escort on tässä – prinsessa Dianan mustasta RS:stä maksettiin melkein 850 000 euroa

Ford Escort ei tule ensimmäisenä mieleen kuninkaallisten autoista puhuttaessa. Ison-Britannian prinsessa Dianan käytössä oli kuitenkin 1980-luvulla musta RS, joka myytiin nyt huutokaupassa huimaan hintaan.

Kun suurinta osaa kuningashuoneen jäsenistä kuljetettiin arvokkaasti Daimlerilla tai Rolls-Roycella, Walesin prinsessa Diana pujotteli vuosina 1985-1988 Lontoon liikenteessä paljon ketterämmällä turbo-Escortilla. Sporttinen pikkumusta myytiin Silverstone Auctionsin järjestämässä huutokaupassa 27.8., eli muutama päivä ennen kuin Dianan kuolemasta tuli kuluneeksi 25 vuotta.

Ainutlaatuisella historialla varustetun hot hatchin hinnaksi arveltiin etukäteen noin 300 000 euroa, mutta tuo summa ylittyi lopulta yli puolella miljoonalla eurolla. Vasara paukahti vasta 722 500 punnan kohdalla, mikä vastaa reilua 846 000 euroa. Tähän päälle tuli vielä huutokauppakamarin provisio, eli kyseessä on melko varmasti maailman kallein etuveto-Escort ellei jopa kaikkien aikojen arvokkain Escort ylipäätään.

Suurin osa hinnasta menee tietysti Dianan piikkiin, mutta kyseinen yksilö on muutenkin astetta harvinaisempi. Vuoden 1985 Escort RS ei ole tyypilliseen tapaan valkoinen, vaan sen pintaa koristaa erikoistilauksen myötä ruiskutettu musta väri. Huutokauppakamarin tietojen mukaan auto on värinsä myötä uniikki, ja tässä RS:ssä on muitakin varuste-erikoisuuksia. Autossa on toinen taustapeili mukana matkustanutta turvamiestä varten, ja hanskalokerosta löytyy radiopuhelinlaitteisto. Lisäksi maski on viisiripainen RS:ssä vakiona olleen kolmiripaisen sijasta.

Suosittelemme


Dianan Escortin suorituskyky oli aikanaan kovaa tasoa, koska Fordin 1,6-litraisesta turbonelosesta irtoaa Garrettin T3-turbon myötä 132 hevosvoiman huipputeho. Se riittää kiidättämään kevyen auton 8,7 sekunnissa nollasta sataan ja 205 km/h:n huippuihin. Vaihteistona palvelee viisipykäläinen manuaali, jonka ei pitäisi olla ainakaan kulunut. Escort RS:n mittarissa on nimittäin vasta 40 171 kilometrin ajomäärä, eli kyseessä on poikkeusyksilö tässäkin suhteessa.

LähdeAuto Bild

Lue lisää