Maailman ainoa Saleen S7 Twin Turbo tarjoaa 1 000 heppaa, ja on nyt myynnissä

Saleenin lippulaiva-superauto näyttää yhtä hyvältä kuin 19 vuotta sitten.

Kuva: Bring a Trailer.

Amerikkalainen superautovalmistaja ja virityspaja Saleen on ehtinyt toimia jo vuodesta 1983 asti. Vaikka kyseessä onkin marginaalinen valmistaja vaikkapa Ferrarin, Bugatin ja Lamborghinin rinnalla, on jenkkifirmalla vankkumattomat tukijansa autofanien joukossa.

Autonvalmistajan tunnetuin auto on varmasti S7, jota ajattoman muotoilunsa puolesta on vaikea uskoa vuonna 2000 esitellyksi malliksi. S7 on tänäkin päivänä edelleen vaikuttava superauto, ja mallista on putkahtanut juuri myyntiin erittäin haluttava yksilö. Jos pankkitililtä löytyisi muutama ylimääräinen miljoona pahan päivän varalle, voisi olla vastustamaton houkutus lähteä huutamaan yksilöä itselleen Bring a Trailer -sivujen kautta.

Kyseessä on vuoden 2005 S7 on Twin Turbo -malli, ja samalla tiettävästi maailman ainoa, joka on varustettu peräti tuhannen hepan kilpapaketilla. Auto löytyy Floridan lämmöstä, ja sen mukana seuraa dokumentit, jotka todistavat auton säästyneen kolaroinneilta, tahi muilta ikäviltä arvoa laskevilta töytäisyiltä. Saleenilla on ajettukin vain 1 100 mailia (1 770 km), mikä lisää sen haluttavuutta entisestään.

Tämä S7 on saanut pintaansa Lizstick Red -nimisen karkinpunaisen värisävyn, mikä varsinkin auringon paisteessa näyttää varsin huomiota herättävältä. Autossa on myös alkuperäiset kevytmetallivanteet, joiden koko on 19 tuumaa edessä, ja 20 tuumaa takana. Renkaat ovat 275/35- ja 345/30 Michelin Pilot Sport 4 S -mallia. Auton haluttu kilpavarustuspaketti sisältää suuren hiilikuituisen takasiiven, uuden hiilikuituisen etuilmanohjaimen, sekä viritellyn takadiffuusorin. Auton ulkoa löytyy lisäksi paljon muita ilmanvirran ohjaamiseen tarkoitettuja pikkujippoja.

Kuva: Bring a Trailer.

Saleenissa on 7,0 litran V8 alumiinilohkolla. Myynti-ilmoituksen mukaan Fountain Race Engines -niminen lafka on kunnnostanut kahdeksikon vuonna 2019, ja asentanut siihen uudet Gibtec-männät, Carrillon kiertokanget, Trend-männän tapit ja tuunatun nokka-akselin. Myös sylinterinkannet on uusittu samassa hötäkässä.

Suosittelemme

Vuonna 2022 puolestaan Heffner Performance asensi uudet turboahtimet suuttimineen, sekä vaihtoi auton johtosarjan. Lisäksi Saleenista löytyy nykyisellään MoTec-moottorinhallintajärjestelmä, joka mahdollistaa auton ajamisen E85:llä, ja tuo siihen aina yhtä mukavan launch control -pikalähdön. Moottoriin on yhdistetty kuusivaihteinen manuaalivaihteisto, jossa on luonnollisesti myös tasauspyörästön lukko.

Kirjoitushetkellä myynti-ilmoituksen sulkeutumiseen on aikaa jäljellä vielä yhdeksän päivää, mutta siitä on jo käyty veristä taistelua 657 000 taalan verran, mikä tuskin vielä riittää kuitenkaan maaliviivoille saakka.

Kuva: Bring a Trailer.
LähdeCarscoops

Lue lisää