M-Sport Fordin uusi ralliauto on ainakin nimellisesti crossover – Puma Rally1:llä ei ole kuitenkaan juuri mitään tekemistä tuotantomallin kanssa

Malcolm Wilsonin luotsaama M-Sport on vastannut jo pitkään Fordin ralliautojen ajattamisesta WRC-sarjassa tehtaan tukea nauttivan yksityistiimin statuksella. Viime vuosina käytetty Fiesta saa ensi kaudella tehdä tilaa Pumalle, joka on katuautojen maailmassa kompakti crossover.

Ison-Britannian Goodwood Festival of Speedissä ensimmäistä kertaa nähtävä ralli-Puma vaikuttaa sen sijaan olevan mittasuhteiltaan pitkälti entisen Fiestan kaltainen, joten kyse on lähinnä markkinointitempusta. Rallitykin koriin on tuotu kyllä nokan ja perän muotoja siviili-Pumasta, mutta suoraan sivulta ralliautoa ei enää tunnistaisi Pumaksi. Tämä johtuu siitä, että kilpuri on Fiesta WRC:n tavoin kaksiovinen. Esimerkiksi sivuikkunalinja edustaa M-Sportin omaa designia, ja pohjana on ilmeisesti käytetty vielä tänä vuonna tositoimissa nähtävää Fiestaa.

Rallin uudet säännöt mahdollistavat ilmeisesti näinkin suuret poikkeavuudet katuauton korista. Tekniikkakin on laitettu kattavasti uusiksi WRC-sarjan tulevien hybridisääntöjen ehdoilla. Polttomoottorina palvelee edelleen 1,6-litrainen turbonelonen, mutta lisäpotkua saadaan noin 140 heppaa tuottavasta sähkömoottorista. Akku on varsin pieni 3,9 kWh:n kapasiteetin myötä, mutta bensana käytetään kestävän kehityksen periaatteiden mukaista fossiilitonta vaihtoehtoa. Hybriditekniikka näkyy myös ralli-Puman korissa, koska takalokasuojiin on integroitu ilmanottoaukot jäähdytyksen tehostamiseksi.

M-Sport on turvautunut Fiesta WRC:hen vuodesta 2011 lähtien, jolloin se oli vielä Fordin virallinen tehdastiimi. Vuotta myöhemmin status putosi tehtaan tukemaksi yksityistalliksi, mutta tulokseksi on saatu esimerkiksi Sébastien Ogierin ajamat kuljettajien maailmanmestaruudet kausilla 2017 ja 2018. Goodwoodissa Puman ralliprototyypin rattiin hyppää Adrien Fourmaux, joka ajaa tällä kaudella Fiestalla M-Sportin leivissä. Lisäksi autoa puikottaa testikuski Matthew Wilson. Lordi Marchin kartanon mailla järjestettävän tapahtuman jälkeen tätä yksilöä hyödynnetään testiautona ensi kauteen valmistauduttaessa.

Suosittelemme

Hybriditeknologiaa käyttävän ralli-Puman avulla halutaan luonnollisesti mainostaa siviiliautoa, jonka nokalle saa kylläkin vain kevythybriditekniikkaa. M-Sportin ja Fordin siteet ovat siis edelleen varsin tiiviit, ja Puma-mallinimellä on myös rallihistoriaa. Ensimmäinen Puma oli nimittäin 1990-luvun lopulla esitelty pikku-coupé Fiestan pohjalta, jonka etuvetoisella ralliversiolla kilpailtiin uuden vuosituhannen alussa Junior WRC -sarjassa ja erilaisissa kansallisissa sarjoissa. Tuolloinen ralliauto oli kylläkin tehty suoraan katuauton koriin, mutta ajat muuttuvat rallissakin. Uusi Puma Rally1 saa ensi kaudella seuraa Toyotan ja Hyundain kilpureista, joiden siviilivastineina toimivat Yaris GR ja i20 N.

LähdeAutocar

Lue lisää