Kalifornian Montereyn perinteinen ”autoviikko”, eli Car Week päästään järjestämään jälleen koronatilanteen pakottaman välivuoden jälkeen. Esillä on mittaamattoman arvokkaita klassikoita ja monenlaisia superautoja, joten joukkoon sopii hyvin myös brittimerkki Lotuksen täyssähköinen hyperauto. USA:n länsirannikolla esiteltävä Evija on väritykseltään hyvin erityinen yksilö, joka kunnioittaa Lotuksen maineikasta kilpailuhistoriaa.
Sinisillä yksityiskohdilla piristetty kirkkaankeltainen Evija vie ajatukset 34 vuoden takaisille formularadoille. Tuolloin vastaava väriyhdistelmä koristi Camel-tupakkafirman sponsoroimaa Lotus Type 99T:tä, jota puikotti brasilialaistähti Ayrton Senna. Hän ylsi Lotus-uransa viimeiseen voittoon juuri Type 99T:n ratissa Detroitin Grand Prix’ssä. Kauden 1987 Lotus oli myös siinä mielessä historiallinen, että Type 99T oli ensimmäinen Lotuksen F1-kilpuri Hondan moottorilla.
RA166-E-koodilla tunnetusta turboahdetusta V6:sta irtosi noin 800 hevosvoiman huipputeho. Sennan otteet Lotus Type 99T:n ratin takana toivat brassikuskille kolmannen sijan kauden 1987 mestaruustaistossa. Titteli meni Williamsilla ajaneelle Nelson Piquet’lle, ja toiseksi sijoittui hänen tallikaverinsa Nigel Mansell. Lotus käytti F1-kilpurissaan jo 34 vuotta sitten tietokoneohjattua aktiivijousitusta, josta oli apua erityisesti kuoppaisilla ja teknisesti vaativilla katuradoilla. Type 99T edusti myös Lotuksen keveysperinteitä vain 538 kilon massansa myötä.
Suosittelemme
Lähes 2000-heppainen Evija on puolestaan Lotuksen ensimmäinen täyssähköauto. Evija ehti jo esiintyä toissavuoden Car Weekillä heti lanseerauksensa jälkeen ennen kuin näyttelyautoa kierrätettiin Japanissa, Kiinassa ja Lähi-idässä. Tänä vuonna kirkkaankeltaista Evijaa esitellään aluksi potentiaalisille asiakkaille, minkä jälkeen hyperauto pääsee paraatipaikalle The Quail Lodgessa ja Carmel Valleyn golf-klubilla.
Evijan rinnalla nähdään Lotuksen upouusi Emira ensimmäistä kertaa Amerikan mantereella. Lisäksi paikalla on uudelleen henkiin herätetyn Radford-koripajan 62-2, jonka inspiraation lähteenä on toiminut Lotuksen Type 62 -kilpuri 1960-luvulta.