Lotus esitteli viimeiseksi jäävän polttomoottoriautonsa – uutta Emiraa vauhdittaa joko AMG:n turbonelonen tai Toyotan mekaanisesti ahdettu V6

Perinteinen brittisporttimerkki Lotus on kertonut siirtyvänsä lähitulevaisuudessa pelkkiin sähköautoihin tai hybrideihin. Nyt se esitteli kuitenkin vielä yhden polttomoottoriauton, eli Evoran korvaavan Emiran.

Uutuus on tehty alumiinirakenteen varaan, kuten kaikki Lotukset 25 vuotta sitten markkinoille tuodun ensimmäisen Elisen jälkeen. Emiran akseliväli on täsmälleen sama kuin sitä edeltäneessä Evorassa, mutta keskimoottorisportin pituus on venähtänyt 20 millillä. Lasikuituisen korin muodot ovat saaneet ilmiselviä vaikutteita Lotuksen tulevasta täyssähköisestä Evija-hyperautosta, mikä näkyy esimerkiksi nokkapellin ilma-aukoissa sekä peräpään jäähdytysaukoissa. Emiran linjat ovat miellyttävän sulavat, mutta kovin radikaaleiksi niitä ei voi kutsua.

Auton nimi on napattu jonkin antiikkisen kielen johtajaa tarkoittavasta sanasta. Ainakin sisustan osalta nimelle vaikuttaisi olevan katetta laatuvaikutelman ja teknologian puolesta, jotka ovat kuvien perusteella eri tasolla kuin tähänastisissa Lotuksissa. Evoran hieman kotikutoisen oloisen ratkaisun sijasta Emirassa on kunnollinen tietoviihdejärjestelmän 10,25-tuumainen kosketusnäyttö, joka on yhteensopiva sekä Android Auton että Applen CarPlayn kanssa. Lisäksi mittaristo on täysin digitaalinen moderniin tyyliin.

Tarjolla on myös monenlaisia mukavuusvarusteita 12 suuntaan säätyvistä sähköpenkeistä avaimettomaan käyttöön ja Lotuksen omaan ajoavustinpakettiin asti, mutta liikaa höysteitä autoon ei kannata ruksia. Tämänkin Lotuksen kantava idea on nimittäin suhteellisen pieni paino, joksi kerrotaan 1405 kiloa. Radalla viihtyvien kannattaa tilata Lotus Drivers Pack, joka tuo mukanaan jäykemmän jousituksen, kuivalla asfaltilla liimamaisen pidon tarjoavat Michelin Pilot Sport Cup 2 -renkaat sekä launch control -lähtöjärjestelmän. Ohjaustehostin on edelleen hydraulista mallia paremman tuntuman takaamiseksi, ja Emiran raideväli on kuulemma leveämpi kuin missään muussa viime aikojen Lotuksessa.

Suosittelemme

Käytännöllisyyttä edustavat esimerkiksi isolle juomapullolle mitoitetut ovilokerot, 208 litran tavaratila istuinten takana sekä 151 litran kokoinen toinen tavaratila keskimoottorin takana. Moottorikin on omalla tavallaan mielenkiintoinen, koska perusmallissa käytetään ensimmäistä kertaa Lotuksen historiassa Mercedes-AMG:ltä lainattua turbonelosta. Todennäköisesti A 35:stä napattu kaksilitrainen kone tuottaa mm. uuden ilmanoton ja pakoputkiston myötä reilut 360 hevosvoimaa, joiden turvin Emira pinkaisee nollasta sataan alle 4,5 sekunnissa.

Tässä versiossa vaihteistona palvelee AMG:n seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko. Toinen moottorivaihtoehto on Lotuksen aiemminkin käyttämä Toyota-peräinen 3,5-litrainen V6, joka on saanut kylkeensä mekaanisen ahtimen. Huipputeho on tasan 400 heppaa, ja tähän malliin saa kuusivaihteisen automaatin lisäksi myös traditionalistien arvostaman kuusipykäläisen manuaalin. V6-version huippunopeudeksi kerrotaan 290 km/h, ja nollasta sataan kiihdytetään todennäköisesti hitusen yli neljässä sekunnissa.

Emiran on tarkoitus heittää haaste esimerkiksi Porsche 718 Caymanille, mutta aivan heti autoja ei päästä vertailemaan. Lotuksen uutuuden myynti Euroopan markkinoilla alkaa nimittäin vasta keväällä 2022, ja USA on vuorossa loppuvuodesta 2022. Ison-Britannian kotimarkkinoilla Emiran lähtöhinnaksi tavoitellaan alle 60 000 puntaa, mikä on samaa luokkaa Porschen tehokkaampien mallien kanssa.

LähdeCarscoops

Lue lisää