Lotus piti pitkään kiinni perustajansa Colin Chapmanin periaatteesta valmistaa kevyitä ja pieniä urheiluautoja, mutta sähköistymisen aikakaudella kiinalaisen Geelyn omistama brittimerkki on laajentanut valikoimaansa isolla katumaasturilla ja sedanilla. Myös Lotuksen urheiluautojen tulevaisuus on sähköinen.
Ensimmäinen Lotuksen uuden ajan sportti on Evija-niminen täyssähköinen hyperauto, joka on kuitenkin jäänyt vain todella harvojen herkuksi. Nyt Lotus antoi esimakua sen alapuolelle sijoittuvasta sähköisestä superautosta, jonka konseptiversio tottelee Theory 1 -nimeä. McLaren F1:n kaltaisella kolmipaikkaisella istuinjärjestelyllä varustettu tutkielma näyttää futuristiselta, mutta auton kiilamaisessa sivuprofiilissa on havaittavissa myös selviä kaikuja vuonna 1977 debytoineesta Espritistä.
Niinpä ei olisi mikään ihme, jos Theory 1:n tuotantoversio saisi legendaarisen Esprit-nimen joka sointuisi hyvin yhteen Lotuksen muiden mallien E-kirjaimella alkavien nimien kanssa. Theory 1 ei ole sähkötekniikkansa vuoksi takavuosien Lotusten kaltainen höyhensarjalainen, mutta superauton paino on kuitenkin onnistuttu pitämään alle 1600 kilossa hiilikuituisen korin ansiosta, jossa on jätetty paljon hiilikuitua myös näkyville. Näyttävyyttä lisäävät vielä perhostyyppiset ovet parhaaseen superautotyyliin.
Konseptin voimalinja koostuu kahdesta sähkömoottorista, jotka tuovat mukanaan 1000 hevosvoiman kokonaistehon ja nelivedon. Nollasta sataan kiihdytetään alle 2,5 sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan 320 km/h. Rauhallisemmin edettäessä 70 kWh:n akkupaketin pitäisi puolestaan mahdollistaa hieman yli 400 kilometrin toimintasäde.
Tutkielmassa hyödynnettyjen innovaatioiden joukkoon kuuluu Lotuswear. Se on Motorskins-nimisen yrityksen kanssa kehitetty mukautuvan tekstiilipintaisen robotiikan järjestelmä, joka pystyy antamaan kuskille tuntoaistiin pohjautuvaa palautetta esimerkiksi istuimen ja ratin kautta. Pienet ilmalla täyttyvät kapselit sykkivät ja kertovat näin kuljettajalle, koska hänen pitää esimerkiksi kääntyä. Kapselit voivat hoitaa myös nappien virkaa.
Suosittelemme
Theory 1:ssä käytetään lisäksi steer by wire -tyyppistä ohjausta, joka voi saada perinteisten Lotusten suodattamattomaan ohjaustuntoon tottuneet fanit takajaloilleen. Tämän teknologian avulla auton ohjausvälitystä ja -tuntoa pystyy kuitenkin säätämään eri kuljettajien toiveiden mukaisesti. Konseptista löytyy perinteisempikin idea, eli moottorin ja akkupaketin hyödyntäminen jousitusvoimia vastaanottavana komponenttina. Vastaavaa ajatusta hyödynnettiin jo Lotus 49 -F1-kilpurin veekasin suhteen 1960-luvun lopulla.
Konseptiauton alla pyörivät Pirellin P Zero Elect -renkaat, joiden pitäisi vähentää vierintävastusta ja kasvattaa toimintasädettä parhaimmillaan 10 prosentilla. Vastaavat renkaat löytyvät jo Lotuksen Eletre-katumaasturista ja neliovisena coupéna markkinoidusta Emeyasta. Nämä sähköautot eivät ole tuntuneet kovinkaan Lotus-maisilta monen asianharrastajan mielestä, mutta suhteellisen kevyen Theory 1:n tuotantoversio voi saada jo innostuneemman vastaanoton sähkötekniikasta huolimatta.