Lotus ei luovu perusideastaan tulevaisuudessakaan – Elisen seuraajasta halutaan tehdä mahdollisimman kevyt sähkötekniikasta huolimatta

Peräti 25 vuotta sitten lanseeratun Lotus Elisen tuotanto päättyy tänä vuonna, mikä jättää melkoisen aukon brittivalmistajan mallistoon. Seuraaja on jo kehitteillä, mutta siinä menee moni asia uusiksi voimanlähdettä myöten.

Autosta tulee täyssähköinen Lotuksen uuden strategian mukaisesti, ja sen pohjana käytetään E-Sports-nimistä perusrakennetta. Type 135 -koodilla tunnettua sähkösporttia odotellaan markkinoille vasta vuodeksi 2026, jolloin alkuperäisen Elisen esittelystä tulee kuluneeksi tasan 30 vuotta. Saman pohjalevyn varaan tehdyt eri versiot astuvat Elisen lisäksi tuotannosta poistuvien Exigen ja Evoran saappaisiin. Uusia sähköurheiluautoja saatetaan tarjota muutaman vuoden ajan vasta lanseeratun Emiran rinnalla, joka saa kunnian jäädä viimeiseksi polttomoottorilla varustetuksi Lotukseksi.

Lotus on aina ollut tunnettu kevyistä sekä ketteristä autoistaan, ja tästä perinteestä aiotaan pitää kiinni sähköistymisen aikakaudellakin. Vaikka akut tuovat mukanaan rutkasti lisäpainoa, Elisen seuraajasta ei tule mitään tonnikeijua. Oma vaikutuksensa asiaan on E-Sports-perusrakenteella, jonka kerrotaan olevan 37 prosenttia kevyempi kuin Emirassa käytetty ratkaisu. Elisen seuraaja toimii jatkossakin brittimerkin aloitusmallina, mutta auton voimavarat ovat aivan toista luokkaa kuin ennen.

Lyhytakselivälistä kaksipaikkaista sporttia vauhdittavasta sähkömoottorista irtoaa nimittäin peräti 350 kilowattia, eli 476 hevosvoimaa. Lisäksi autoon saattaa tulla takapyörien välillä vääntöä jakava torque vectoring -järjestelmä, jota hyödynnetään myös Lotuksen täyssähköisessä Evija-hyperautossa. Elisen kaltainen keskimoottorimainen ajotuntuma saavutetaan penkkien taakse sijoitettavalla 66,4 kWh:n akkupaketilla, jossa hyödynnetään 800 voltin latausteknologiaa.

Suosittelemme

Tämän järjestelyn myötä kuljettaja pystyy istumaan mahdollisimman matalalla kuten polttomoottoriautoissa, mikä ei olisi mahdollista jos akut asennettaisiin lattian alle. Sähköiseksi toimintasäteeksi povataan puolestaan noin 300 mailia, eli reilua 480 kilometriä. Ajettavuudesta halutaan tehdä mahdollisimman kevyen ja dynaamisen oloinen sähkötekniikasta huolimatta, ja toisaalta uusi tekniikka tuo mukanaan myös monia etuja. Niitä ovat välitön vääntö, helpompi jäähdytys sekä tehokkaampi tilankäyttö, jolloin esimerkiksi tavaratilaa pitäisi olla entistä enemmän

Samaa voidaan sanoa valitettavasti hinnastakin. Uutuudesta tulee väistämättä Eliseä kalliimpi, mutta laskusuunnassa olevat tuotantokustannukset ja emokonserni Geelyn kautta saatavien osien hyödyntäminen voisivat tarkoittaa Exigen parempien versioiden kaltaisia taksoja. Numeroiden valossa tämä olisi noin 80 000 – 100 000 puntaa tai 95 000 – 120 000 euroa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat