Tämäkään viikko ei kulunut ilman jonkin autonvalmistajan ilmoitusta luopua pelkkiin sähköautoihin tähtäävästä strategiasta. Viimeisin pakittaja on Lotus, joka aikoo satsata lähivuosina erityisesti hybrideihin.
Kiinalaisen Geelyn portfolioon tätä nykyä kuuluva brittiläinen urheiluautobrändi julkisti jo vuonna 2018 Vision80-nimisen suunnitelmansa, jonka mukaan Lotuksesta piti tulla ”täyssähköisen liikkumisen globaali tarjoaja” vain kymmenessä vuodessa. Ei kuitenkaan kulunut kuin kuutisen vuotta, kun Lotus ilmoitti nyt luopuvansa aikeistaan siirtyä pelkkään sähköön.
Pelkkien sähköautojen sijasta luvassa on niin sanottuja superhybrideitä, joissa hyvä suorituskyky yhdistyy pitkään toimintasäteeseen toimintamatkan pidentäjänä toimivan polttomoottorin ansiosta. Tämä tieto on peräisin brittiläisen Autocarin siteeraamasta Lotuksen toimitusjohtaja Feng Qingfengin haastattelusta, jonka teki Wall Street Journal.
Qingfeng kertoi uskovansa, että bensa-autoilla on edessään vielä pitkä elinkaari. Lisäksi hän kertoi lähes uskomattomalta kuulostavan tiedon, että Lotus-kuskit ajaisivat keskimäärin vuodessa peräti 30 000 kilometriä. Tämän vuoksi kunnon toimintamatka on äärimmäisen tärkeä merkin asiakkaille, joista osa käänsi Lotukselle selkänsä pelkkiin sähköautoihin tähtäävän strategian vuoksi.
Toimintasäde ei ole ainoa ongelma, vaan Qingfengin mukaan täyssähköautojen tunkeutuminen markkinoille on myös hidasta luksusautojen segmentissä. Perinteiset kahdeksan- tai kaksitoistapyttyiset moottorit ovat jo niin suorituskykyisiä, että sähkömoottorit eivät juuri tuo lisäarvoa ajokokemukseen. Kun teholisä ei ole kovinkaan ilmeinen, osaa asiakkaista ei kiinnosta siirtyä sähköön.
Suosittelemme
Näiden ongelmien ratkaisuksi kehitetyissä ”superhybrideissä” on kuulemma 900 voltin sähköjärjestelmä, turboahdettu polttomoottori ja akkupaketti. Näillä eväillä toimintasäde voi hätyytellä jo 1100 kilometrin rajaa. Tarkemmat yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa, mutta niitä saattaa olla luvassa jo lähiaikoina.
Lotus onnistui myymään kuluvan vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana 7543 autoa, mikä tarkoitti peräti 134 prosentin kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Tämä kuulostaa kuitenkin todellista paremmalta, koska vuoden 2023 taso oli todella alhainen.
Lotus teki vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon aikana 415 miljoonan euron tappiot, joten sähköautojen aika ei ole käynnistynyt brittibrändillä kovinkaan lupaavasti. Moni merkin ystävä on varmasti myös pohtinut, mitä tekemistä massiivisen painavilla sähkö-crossovereilla ja -sedaneilla on Lotuksen perustaneen Colin Chapmanin ihannoimien pienten ja kevyiden urheiluautojen kanssa.