MAINOS

Lotuksen sähkösedan tuotiin julkisuuteen – yli 900-hevosvoimainen Emeya kiihtyy nollasta sataan alle 2,8 sekunnissa

Lotuksen ydinosaamista ovat perinteisesti olleet kevyet urheiluautot, mutta kiinalaisen Geely-konsernin alaisuudessa Lotuksenkin on täytynyt ottaa uusi suunta. Eletre-crossoverin jälkeen julkisuuteen tuotiin Emeya-nimen saanut sähkösedan, jonka tuotanto starttaa ensi vuonna.

Brittimerkin perustanut Colin Chapman saattaa kääntyä haudassaan uusien ja paljon perinteisiä polttomoottorisportteja painavampien sähköautojen vuoksi, mutta on Lotuksen nimellä myyty ennenkin sedaneita. Tässä suhteessa uutta Emeyaa voi pitää 1960-luvun Lotus Cortinoiden ja 1990-luvun nopeimpiin neliovisiin kuuluneen Lotus Omegan henkisenä perillisenä, ja ainakin kiihtyvyyslukemien osalta historialliset esikuvat jäävät kauas taakse.

Kuva: Lotus

Kahdella sähkömoottorilla ryyditetty neliovinen Emeya tykittää nimittäin nollasta sataan tarkalleen 2,78 sekunnissa. Tämä ei ole mikään ihme, kun voimaa riittää kaikkiaan 918 hevosvoiman ja 985 newtonmetrin edestä. Sedan-koriselle autolle kerrottu 256 km/h:n huippunopeus ihmetyttää sen sijaan hieman, koska korkeampikoriselle Eletre R:lle luvataan 265 km/h:n huiput. Virta tulee 102 kWh:n akkupaketista, joka on pienempi kuin Eletre-crossoverissa. Pienempi akku riittää Emeyassa ilmeisesti sedanin paremman aerodynamiikan takia, ja lataustehoa mainostetaan markkinoiden kärkikastiin kuuluvaksi.

150 kilometrin ajoon riittävä virta saadaan kuulemma tuotettua vain viidessä minuutissa 350-kilowattisella pikalaturilla, ja akku täyttyy 80 prosenttiin kapasiteetistaan 18 minuutin aikana. Ulkonäöltään uusi Emeya on kuin Eletren litistetty viistoperäinen painos. Muotoilussa vuorottelevat pehmeänpyöreät linjat sekä terävät taitokset, ja etuvalot on sijoitettu usealle eri tasolle nykytrendien mukaisesti. Aerodynamiikkaa avittavat puolestaan aktiivisesti sulkeutuva maski, aktiivinen diffuusori ja myöskin aktiivinen takaspoileri.

Kuva: Lotus

Sähköautotyyli näkyy etenkin korin pintaan upotetuissa ovenkahvoissa ja sivupeilit korvaavissa kameroissa, eli mahdollisimman pieni ilmanvastus on ollut selvästi suunnittelijoiden tavoitteena. Sisustasta ei ole julkaistu vielä kuin muutama kuva, mutta sähköautoille tyypillinen minimalismi erottuu kabiinistakin. Kuvien autossa on erilliset takaistuimet, mutta ilmeisesti myös kolmen istuttava takapenkki tulee tarjolle. Ratin takaa pilkottava mittaristoruutu on kovin pieni, mutta keskinäytöllä on ilmeisesti mittaa samat 15,1 tuumaa kuin Eletressä. Hiilikuitukoristeiden sekä alcantaran ja nappanahan vastapainoksi Emeyan sisustassa käytetään myös kierrätyskuituja kestävän kehityksen ehdoilla.

Kuva: Lotus

Lisäksi sähköauton herkkujen listalle kuuluvat esimerkiksi KEF:n äänentoistojärjestelmä ja sähkösäätöinen ilmajousitus. Se haistelee kuulemma sensoreiden avulla tienpintaa 1000 kertaa sekunnissa. Lisää teknisiä yksityiskohtia kuullaan loppuvuodesta, jolloin Lotus on luvannut kertoa tarkat tiedot Emeaysta. Niiden joukkoon kuuluu myös hinta, joka ei liene kovin edullista tasoa tässäkään Lotuksessa.

Kuva: Lotus
Kuva: Lotus
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat