MAINOS

Lotuksen sähkösedan tuotiin julkisuuteen – yli 900-hevosvoimainen Emeya kiihtyy nollasta sataan alle 2,8 sekunnissa

Lotuksen ydinosaamista ovat perinteisesti olleet kevyet urheiluautot, mutta kiinalaisen Geely-konsernin alaisuudessa Lotuksenkin on täytynyt ottaa uusi suunta. Eletre-crossoverin jälkeen julkisuuteen tuotiin Emeya-nimen saanut sähkösedan, jonka tuotanto starttaa ensi vuonna.

Brittimerkin perustanut Colin Chapman saattaa kääntyä haudassaan uusien ja paljon perinteisiä polttomoottorisportteja painavampien sähköautojen vuoksi, mutta on Lotuksen nimellä myyty ennenkin sedaneita. Tässä suhteessa uutta Emeyaa voi pitää 1960-luvun Lotus Cortinoiden ja 1990-luvun nopeimpiin neliovisiin kuuluneen Lotus Omegan henkisenä perillisenä, ja ainakin kiihtyvyyslukemien osalta historialliset esikuvat jäävät kauas taakse.

Kuva: Lotus

Kahdella sähkömoottorilla ryyditetty neliovinen Emeya tykittää nimittäin nollasta sataan tarkalleen 2,78 sekunnissa. Tämä ei ole mikään ihme, kun voimaa riittää kaikkiaan 918 hevosvoiman ja 985 newtonmetrin edestä. Sedan-koriselle autolle kerrottu 256 km/h:n huippunopeus ihmetyttää sen sijaan hieman, koska korkeampikoriselle Eletre R:lle luvataan 265 km/h:n huiput. Virta tulee 102 kWh:n akkupaketista, joka on pienempi kuin Eletre-crossoverissa. Pienempi akku riittää Emeyassa ilmeisesti sedanin paremman aerodynamiikan takia, ja lataustehoa mainostetaan markkinoiden kärkikastiin kuuluvaksi.

150 kilometrin ajoon riittävä virta saadaan kuulemma tuotettua vain viidessä minuutissa 350-kilowattisella pikalaturilla, ja akku täyttyy 80 prosenttiin kapasiteetistaan 18 minuutin aikana. Ulkonäöltään uusi Emeya on kuin Eletren litistetty viistoperäinen painos. Muotoilussa vuorottelevat pehmeänpyöreät linjat sekä terävät taitokset, ja etuvalot on sijoitettu usealle eri tasolle nykytrendien mukaisesti. Aerodynamiikkaa avittavat puolestaan aktiivisesti sulkeutuva maski, aktiivinen diffuusori ja myöskin aktiivinen takaspoileri.

Kuva: Lotus

Sähköautotyyli näkyy etenkin korin pintaan upotetuissa ovenkahvoissa ja sivupeilit korvaavissa kameroissa, eli mahdollisimman pieni ilmanvastus on ollut selvästi suunnittelijoiden tavoitteena. Sisustasta ei ole julkaistu vielä kuin muutama kuva, mutta sähköautoille tyypillinen minimalismi erottuu kabiinistakin. Kuvien autossa on erilliset takaistuimet, mutta ilmeisesti myös kolmen istuttava takapenkki tulee tarjolle. Ratin takaa pilkottava mittaristoruutu on kovin pieni, mutta keskinäytöllä on ilmeisesti mittaa samat 15,1 tuumaa kuin Eletressä. Hiilikuitukoristeiden sekä alcantaran ja nappanahan vastapainoksi Emeyan sisustassa käytetään myös kierrätyskuituja kestävän kehityksen ehdoilla.

Kuva: Lotus

Lisäksi sähköauton herkkujen listalle kuuluvat esimerkiksi KEF:n äänentoistojärjestelmä ja sähkösäätöinen ilmajousitus. Se haistelee kuulemma sensoreiden avulla tienpintaa 1000 kertaa sekunnissa. Lisää teknisiä yksityiskohtia kuullaan loppuvuodesta, jolloin Lotus on luvannut kertoa tarkat tiedot Emeaysta. Niiden joukkoon kuuluu myös hinta, joka ei liene kovin edullista tasoa tässäkään Lotuksessa.

Kuva: Lotus
Kuva: Lotus
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Alfa Romeon toispuolinen eturekisteri on kohta historiaa – syy löytyy EU:sta

Vuonna 1997 debytoineeseen Alfa Romeo 156:een herätettiin henkiin vanhemmissa Alfoissa nähty muotoilukikka, eli Scudetto-maskin tieltä keulan toiseen reunaan sijoitettu eturekisteri. Se on kuulunut sittemmin kiinteästi Alfa Romeon design-kuvastoon, mutta epäsymmetrisen etukilven päivät ovat pian luetut.

Alfa Romeo Sprint Restomod on saanut inspiraationsa 80-luvun B-ryhmän rallitykistä

Alma-niminen portugalilainen yritys tuunasi Alfa Romeo Sprint -restomodin, jossa on muun muassa uusittu sisustus, sekä levitetyt lokasuojat ja puskurit.

Huhuille saatiin vahvistus – täyssähköinen Fiat 500e saa rinnalleen samalta pohjalta tehdyn polttomoottoriversion

Fiat 500 palasi markkinoille vuonna 2007 esitellyn retrohenkisen mallin myötä, joka on ollut valmistajalleen melkoinen menestys näihin päiviin saakka. Sen rinnalle muutama vuosi sitten lanseeratun uuden täyssähköisen 500e:n myynti on sen sijaan ollut pettymys.

Vakuutusyhtiöt lunastavat nyt autoja enemmän kuin koskaan aikaisemmin

Ironista on, että onnettomuuksien ehkäisemiseksi suunniteltujen kalliiden järjestelmien korjauskustannukset voivat tehdä autoista kannattamattomia korjata.

Tyyliniekan uusimmat