Lotuksen ensimmäinen katumaasturi esiteltiin – täyssähköinen Eletre haastaa Porschen vähintään 600 hepan voimin

Brittein saarten perinteisimpiin urheiluautomerkkeihin kuuluva Lotus on nykyään yksi kiinalaisen Geelyn brändeistä. Urheiluautojen myyntilukemat osoittavat pahasti alaspäin, joten myös Lotus hakee kasvua katumaasturien suunnalta.

Brittimerkki tekee jatkossakin aitoja urheiluautoja Hethelin tehtaallaan, mutta niissäkin siirrytään pääosin sähkövoimaan. Sporttivalikoimaa täydentävät Porsche Taycanin haastava neliovinen coupé sekä Macanin kilpailijaksi asemoitava kompaktimpi sähkö-SUV, mutta Lotuksen uusi aika polkaistaan käyntiin isomman katumaasturin turvin. Eletre-nimen saanut uutuus ottaa tähtäimeensä Porsche Cayennen, mutta auton linjoissa voi nähdä yhtäläisyyksiä esimerkiksi Lamborghini Urukseen.

Vaikka noin 100 000 dollarin hinnan saava Eletre esiteltiin jo nyt, myynti manner-Euroopassa, Isossa-Britanniassa sekä Kiinassa starttaa vasta vuonna 2023, ja USA on vuorossa vuotta myöhemmin. Kiinan Wuhanin tehtaan linjoilla valmistettava Eletre on tehty täysin uuden perusrakenteen varaan, joka on suunniteltu alusta alkaen sähköautoihin. Nokka on lyhyempi kuin monessa polttomoottorikilpailijassa, mutta itse auto on massiivinen varsinkin Lotukseksi. Eletrellä on pituutta yli 5.1 metriä, ja painokin lienee aivan eri luokkaa kuin merkin höyhenenkevyissä urheiluautoissa.

Katumaasturiksi muodot ovat kuitenkin sulavat. Keulan valot on jaettu monen muun nykyauton tavoin kahteen osaan, ja peräpään halkaisee täysleveä ledinauha. Muotoilun erikoisin piirre lienevät katon takareunan tuplasiivekkeet, joiden välistä autonomiseen ajamiseen tarvittava valotutka pääsee ponnahtamaan esiin. Lotuksessa ennennäkemättömiin varusteisiin kuuluvat myös kamerat sivupeilien paikalla, vakiovarusteinen ilmajousitus sekä esimerkiksi lisävarusteena tarjottava nelipyöräohjaus.

Suosittelemme

Auto tarjoaa myös 800 voltin latausteknologian, jolloin akut täyttyvät parhaimmillaan 18 minuutissa. Akun kapasiteetti on kuulemma yli 100 kWh ja toimintamatka noin 600 kilometriä. Sähkömoottoreita on aina kaksi, ja jo perusmallin teholukema on 600 hevosvoimaa. Niiden turvin nollasta sataan pinkaistaan alle kolmessa sekunnissa, ja huippuja riittää 257 km/h:n verran. Tarjolle tulee kaksi muutakin tehoversiota, joista voimakkaimmassa on jo noin 700 heppaa.

Myös sisusta on aivan eri maata Lotuksen perinteisiin urheiluautoihin verrattuna. Keskellä kojelautaa komeilee massiivinen vaakasuuntainen tabletti, ja ratin kehäkään ei ole enää pyöreä. Verhoilussa hyödynnetään kierrätysmateriaaleja, ja oviin on sovitettu sivupeilit korvaavien kameroiden kuvaa näyttävät ruudut. Keskinäyttöä täydentävät omat ruudut niin kuskille kuin etumatkustajallekin, ja keskikonsolin alaosa on varattu säilytystilaksi erilaisille tavaroille. Itse tavaratila on kuitenkin yllättävän pieni auton kokoon nähden, koska sen perusvetoisuudeksi kerrotaan vain 400 litraa. Sitä täydentää kuitenkin 77 litran kokoinen ”frunk” edessä.

LähdeCarscoops

Lue lisää