Lisää tehoa isoihin sportti-Audeihin – RS 6 ja RS 7 saavat uudet Performance-versiot

Nykysukupolven Audi RS 6 ja RS 7 esiteltiin kolmisen vuotta sitten, joten nyt on hyvä aika pienelle päivitykselle. Perinteistä faceliftiä ei ole luvassa, mutta autot saavat entistäkin suorituskykyisemmät Performance-versiot.

Saksan kotimarkkinoilla uusien mallien myynti starttaa jo ensi viikolla 135 000 euron alkaen-hintaan. RS-Audien nelilitrainen tuplaturbokasi saa Performance-versioissa isommat ahtimet ja suuremman ahtopaineen, mikä nostaa huipputehoa varsin maltilliselta kuulostavalla 30 hevosvoimalla ja maksimivääntöä 50 newtonin verran.

Tämän myötä potkua on 630 hepan ja 850 newtonmetrin verran. Nollasta sataan pyrähdetään 3,4 sekunnissa, eli 0,2 sekuntia tähänastisia “perusmalleja” nopeammin. Performance-versioiden herkkuihin  kuuluu myös RS Dynamic Package, joka tuo mukanaan nelipyöräohjauksen, quattro sport -tasauspyörästön taka-akselille sekä 280 km/h:n lukemaan nostetun huippunopeuden.

Tarjolla on myös RS Dynamic Package Plus, joka sisältää perusjarruja 34 kiloa kevyemmät hiilikuitukeraamiset vauhdinhillitsimet. Tämän paketin myötä huippunopeuskin kohoaa 305 km/h:n lukemaan. Performance-malleissa karsitaan myös äänieristystä, mikä tuo mukanaan kahdeksan kilon painonsäästön ja suloisemmat veekasisoundit kabiiniin. Pienestä dieetistä huolimatta isot RS:t ovat edelleen melkoisia möhköjä, koska RS 7 painaa 2065 kiloa ja RS 6 Avant 2090 kiloa.

Suosittelemme

Autot saavat lisäksi uuden itselukittuvan keskitasauspyörästön, jota mainostetaan entistä kevyemmäksi ja kompaktimmaksi. Tämän pitäisi kohentaa ajodynamiikkaa aiempaa tarkemman ohjauksen tavoin, ja myös kahdeksanpykäläisen automaatin vaihtoja on viilattu entistä nopeammiksi.

Performance-malleissa on vakiona 21-tuumaiset kymmenpuolavanteet, mutta lisävarustelistalta voi valita myös kuvissa näkyvät 22-tuumaiset kiekot. Niitä saa eri viimeistelyillä, kuten mattamustana tai mattakultaisena. Vanteiden design on kuulemma saanut inspiraationsa moottoriurheilun maailmasta, ja sen pitäisi tehostaa jarrujen jäähdytystä. Lisäksi uusi 22-tuumainen vanne on noin viisi kiloa kevyempi kuin “perusmallin” samankokoinen kiekko.

Näiden vanteiden mukana tulevat uudet Continental Sport Contact 7 -renkaat, joiden pitäisi tarjota entistä parempi pito niin kuivalla kuin märälläkin pinnalla, lyhyemmät jarrutusmatkat sekä parempi käsiteltävyys. Performance-malleissa on lisäksi uusi värivalikoima, johon kuuluvat esimerkiksi mattapintaiset Ascari Blue – ja Dew Silver -sävyt.

Autoissa on myös mattaharmaita tehosteita korissa, ja mattaa hiilikuitua mukanaan tuova pakettikin on saatavilla. Sisälle tarjotaan puolestaan sinistä tehosteväriä tuttujen punaisen ja harmaan lisäksi. Jos lisävarustelistalta ruksii tämän design-paketin, mm. alcantaralla päällystetyn ratin kontrastiompeleet, lattiamattojen reunat sekä logot ja keskikonsolin ompeleet ovat sinisiä. Myös turvavyöt ja rei’itetyllä Valcona-nahalla verhoiltujen istuinten kontrastiompeleet ovat tässä tapauksessa siniset.

LähdeCarscoops
  • Avainsanat
  • RS

Lue lisää