Lexus lähtee tila-automarkkinoille – Toyotan pohjalta tehty LM tarjoaa huipputason luksusta aasialaisille

Toyota on tarjonnut jo pitkään Aasian markkinoilla Alphard-nimistä tila-autoa, joka on edustanut japanilaismerkin malliston ylellisintä päätä muutenkin kuin tilojensa osalta. Luksusbrändi Lexuksen mallistossa ei ole sen sijaan nähty tilamallia, koska Lexus on panostanut niiden sijasta paljon trendikkäämpiin katumaastureihin ja crossovereihin. Lexuksen tila-autolle näyttää kuitenkin olevan kysyntää, koska nyt sellainen esiteltiin juuri ovensa avanneessa Shanghain autonäyttelyssä.

LM-nimisestä uutuudesta julkaistiin ensimmäinen tiiserikuva jo ennen näyttelyä, ja siitäkin kävi ilmi, että auto on tehty melko häpeilemättömästi Toyota Alphardin pohjalta. Keulan ja perän ilmeessä on toki eroja, mutta esimerkiksi lokasuojia ei ole vaivauduttu vaihtamaan. Nokkaa dominoi Lexukselle tyypillinen tiimalasin mallinen maski, joka lienee uudessa LM:ssä isompi kuin koskaan aiemmin. Naamailmettä ei voi parhaalla tahdollakaan kutsua hillityksi, mutta ainakin Lexus erottuu muiden tila-autojen joukosta.

Myös kojelauta näyttäisi olevan Toyotan peruskamaa pienellä lisäluksuksella höystettynä, mutta tämän auton parhaat oltavat löytyvätkin takaosastolta. LM:stä esitellään Shanghaissa nelipaikkainen versio, jonka kabiini muistuttaa jo yksityislentokoneiden sisutusta. Etu- ja takaosasto on erotettu toisistaan parhaita limusiiniperinteitä edustavalla väliseinällä, johon upotetun lasin voi joko avata tai sulkea. Seinään on lisäksi integroitu iso taulu-TV ja muita herkkuja.

Herrasväki voi nauttia kyydistä kahdella erillisistuimella, joiden avuihin lukeutuvat monipuolisten säätöjen ohella lämmitys, tuuletus ja hieronta. Penkkien pehmusteet on kuulemma tehty erityisen harvasta uretaanivaahdosta, jonka mainostetaan yhdistävän ihanteellinen tuki sohvamaiseen mukavuuteen. Väliseinässä olevan 26-tuumaisen ruudun voi yhdistää älypuhelimiin sekä tabletteihin, ja se mahdollistaa myös blu-ray-toiston. Herkkujen listalle kuuluvat lisäksi 19 kaiuttimella varustettu äänentoistojärjestelmä, kahdelle samppanja- tai viinipullolle tilan tarjoava 14-litrainen jääkaappi sekä istuinten välissä oleva kosketusnäyttö, jonka kautta eri toimintoja hallitaan.

Uuden LM:n saa myös seitsemänpaikkaisena, jolloin kahdella ensimmäisellä rivillä on kaksi erillisistuinta ja kolmannella rivillä kolme penkkiä. Toisen penkkirivin istuimet tarjoavat kuulemma parhaan mukavuuden, ja niissä on myös muita penkkejä isommat käsinojat. Lexuksen luksuskuljetinta saa joko LM 350:nä tai LM 300h -versiona, ja nelivetokin on tarjolla etuvedon ohella. LM 350:tä vauhdittaa 3,5-litrainen bensa-V6, kun taas LM 300h:ssa käytetään 2,5-litraista bensanelosta ja sähkömoottoria hyödyntävää hybridijärjestelmää.

Ja sitten ne huonot uutiset. LM on kehitetty erityisesti Kiinan ja muun Aasian markkinoille, mutta Euroopassa sitä ei valitettavasti nähdä. Lexus seuraa siis tässäkin suhteessa Toyota Alphardin jalanjälkiä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Mersu julkaisi lisätietoja uudesta S-luokasta – varustelistalle kuuluvat mm. nelipyöräohjaus ja maailman ensimmäinen takapenkin airbag

Mercedeksen S-luokka on perinteisesti saanut edustaa tähtimerkin ja välillä koko automaailmankin kärkeä teknisten innovaatioiden osalta. Syyskuussa esiteltävä upouusi W223...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...