Viime vuosina lähinnä hybrideihin panostanut Lexuskin on siirtymässä vähitellen täyssähköautoihin. Valikoima laajenee vuonna 2026 markkinoille tulevalla uutuusmallilla, josta saadaan pian ensimmäiset maistiaiset Japanissa esiteltävän konseptiauton myötä.
Tutkielman nimi ei ole vielä tiedossa, ja sen tarkempaa ulkonäköäkin voidaan vasta arvailla Lexuksen etukäteen julkaiseman tiiserikuvan perusteella. Varsinainen esittely koittaa Japan Mobility Show -nimisessä näyttelyssä, joka pidetään 26.10.-5.11. Lexuksen konseptin pohjalta kolmen vuoden päästä tuleva tuotantomalli saa kunnian olla japanilaismerkin ensimmäinen seuraavan sukupolven sähköauto, ja ainakin tiiserikuvan perusteella odotettavissa on sulavalinjainen matalampi malli nykytrendien mukaisen crossoverin sijasta.
Toyota julkaisi jo viime huhtikuussa luonnoskuvan tulevasta Lexus-brändätystä sähköautosta, jonka tunnuspiirteisiin kuuluivat etulokasuojien terävät linjat, litteät etuvalot, etupuskurin isot ilmanottoaukot, sivupeilit korvaavat kamerat sekä hyvin loivassa kulmassa oleva tuulilasi. Vastaavia piirteitä löytyy myös nyt julkaistusta tiiserikuvasta, joten kyseessä saattaa olla yksi ja sama auto.
Lexuksen mukaan merkin seuraavan sukupolven sähköauto tuo tullessaan suorastaan vallankumouksellisia muutoksia modulaariseen korirakenteeseen, tuotantomenetelmiin sekä ohjelmistopuolelle unohtamatta merkille tyypillistä luonnetta. Ulkokuoressa keskitytään aerodynamiikkaan, kun taas sisustan osalta panostetaan kestävän kehityksen mukaisiin korkealuokkaisiin materiaaleihin. Lohdullista on myös kuulla, että Lexus aikoo satsata sähköauton painon pienentämiseen.
Tärkeimpiin teknologioihin kuuluu steer-by-wire-menetelmällä toteutettu sähköinen nelipyöräohjaus. Tällä hetkellä tekniikka on ohjaustuntuman osalta valitettavasti vielä lapsenkengissä, mutta Lexus on ainakin pyrkimässä lineaariseen ohjaustuntumaan. Sähköauton pohjana palvelee todennäköisesti uusi modulaarinen perusrakenne, jota hyödynnetään myöhemmin Toyotan ja Lexuksen monissa muissakin malleissa. Teholukemista ei ole vielä tietoa, mutta voimaa pitäisi olla tarvittaessa riittävästi usean sähkömoottorin yhteispelin ansiosta.
Suosittelemme
Lexuksen emomerkki Toyota on kehittämässä uutta akkuteknologiaa, jonka myötä uusien sähköautojen toimintasäteiden pitäisi nousta jopa 800-1500 kilometrin tasolle lähitulevaisuudessa. Konseptin tuotantoversiossa saatetaan nähdä vuonna 2026 debytoiva Performance-brändätty litiumioniakku, jonka pitäisi tarjota 800 kilometrin toimintamatkan ohella 20 minuutin latausaika 10 prosentin tasolta 80 prosenttiin kapasiteetista.
Lexus aikoo valmistaa pelkkiä sähköautoja vuoteen 2035 mennessä. Tällä hetkellä merkin valikoimaan kuuluu vasta RZ-nimeä totteleva täyssähköinen crossover, mutta Lexus on jo vilauttanut konsepteja monista erilaisista sähköautoista. Niiden joukkoon ovat kuuluneet esimerkiksi urheiluauto, iso SUV sekä sedan, hatchback ja jopa avoauto, joille odotellaan vastineita myös tuotantoautojen puolelle lähivuosina.