Seitsemänkertainen F1-maailmanmestari Lewis Hamilton arvostaa nopeita autoja siviilissäkin. Miehen kokoelmaan ovat kuuluneet mm. hybriditekniikalla ryyditetty LaFerrari ja AMG:n V12:ta hyödyntävä Pagani Zonda 760 LH. Nekin jäävät kuitenkin Hamiltonin uutta työsuhdeautoa hitaammiksi.
Mercedes-AMG lanseerasi nyt markkinointikampanjan, jossa 35-vuotias brittikuski istutettiin tähtimerkin upouuden hybridihyperauton rattiin. Kyseinen laite on jo monen vuoden ajan kehitteillä ollut Mercedes-AMG One, jota ei ole vielä saatu esiteltyä virallisesti tai luovutettua yhdellekään asiakkaalle. Niinpä Hamilton voi nyt toimia myös testikuskina, kun Oneen tehdään viimeisiä hienosäätöjä ennen asiakastoimitusten aloittamista.
Hyperauton tekniikan parissa on riittänyt haasteita, koska voimanlähde pohjautuu aidon F1-kilpurin moottoriin. Mercedes-AMG:n tulevista sähköistetyistä malleista esimakua antavassa markkinointikampanjassa One poseeraa Hamiltonin tämänvuotisen formulan vieressä, mutta osuvampi vertailukohta olisi ollut viiden vuoden takainen F1-kilpuri. Onen voimanlähde pohjautuu nimittäin kaudella 2015 käytetyn Mercedes F1 W06 Hybridin moottoriin.
Se on 1,6-litrainen turbo-V6, joka yltää katuautossakin parhaimmillaan 11 000 kierrokseen. Lisäpotkua saadaan peräti neljästä sähkömoottorista, joiden ansiosta kokonaisteho ylittää 1000 hevosvoiman maagisen rajan. Tämän lukeman myötä Mercedes-AMG One saa kunnian olla historian tehokkain katuauto, jonka keulalla komeilee kolmisakarainen tähti. Huippunopeuttakin riittää yli 350 km/h, mutta tarkkaa lukemaa ei ole vielä kerrottu.
Suosittelemme
After Work -nimisessä videossa keskitytään tuotantovalmiin Onen lisäksi Mercedes-AMG:n E Performance -brändiin, josta hybridihyperauton punaiset teippauksetkin kertovat. Uusi brändi tulee käyttöön ensi vuonna AMG:n sähköistetyissä malleissa, joita on tulossa kaksi muutakin Onen lisäksi. Niistä ensimmäinen on todennäköisesti neliovisten coupéiden kategoriaa edustava Mercedes-AMG GT 73e, jossa on noin 800 hevosvoimaa nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta.
Toinen sähköistetty uutuus saattaa puolestaan olla uuden S-luokan S 63e -sporttiversio, jossa voisi olla noin 700 hevosvoimaa myöskin hybriditekniikkaa hyödyntävän veekasin ansiosta. Sen yläpuolelle on myöhemmin tulossa vieläkin tehokkaampi S 73e, jossa käytetään GT 73e:n tekniikkapakettia. Noin 800-heppainen edustusauto toimisi mainiona korvikkeena tuotannosta poistuneelle S 65:lle, jonka tupla-ahdetun V12:n perään monet ovat ehtineet jo itkeä.
https://www.youtube.com/watch?v=5zsGgDNBqpk&feature=emb_logo