Peugeot 508 on yksi harvoja edelleen tarjolla olevia D-segmentin sedaneita, jota ei korista premium-valmistajan logo. Auton on jo vahvistettu saavan täyssähköisen seuraajan, mutta sitä ennen on vuorossa vielä nykymallin facelift.
Kasvojenkohotus koskee sedanin ohella SW-farkkua, jossa pääosassa ovat tehokkaan tilankäytön sijasta kauniit linjat. Niitä viilataan faceliftissä erityisesti keulan osalta, joka on entistä lähempänä 308-pikkuveljeä. Matriiisiledeillä toteutetut etuvalot ovat muuttuneet entistä litteämmiksi, ja niistä lähtee alaspäin yhden sijasta kolme päiväajovaloviirua, jotka ovat saaneet inspiraationsa leijonan kynnen raapaisusta.
Maski sulautuu puolestaan reunoiltaan osaksi puskuria, jonka alaosan ilmanottoaukkokin on laitettu uusiksi. Maskin keskellä komeilee 308:sta tuttu Peugeotin uusi logo, ja takavalojen väliseen paneeliin on sovitettu ranskalaismerkin logoteksti. Sisustasta löytyy puolestaan viputyyppinen automaattivaihteiston valitsin, ja uusi logo komeilee myös ratin keskiössä.
Kojelaudan suurin uudistus on päivitetty 10-tuumainen keskinäyttö, joka on pitkälti räätälöitävissä. Lisäksi tietoviihdejärjestelmässä on etäpäivitysmahdollisuus. 12-tuumaisessa digimittaristossa on puolestaan uusia näyttömoodeja navigoinnille, medialle sekä ajoavustimille, ja puheohjauksen softaakin on kohennettu.
Tekniikan puolella on vähemmän uutta kerrottavaa, koska 508 ei saa Peugeotin uusia 1,2-litraisia turbokoneita miedolla hybriditekniikalla. Perusmalleissa on sen sijaan vanhempaa tekniikkaa edustava samankokoinen kolmipytty, ja 1,5-litrainen dieselkin on ainakin joissakin maissa tarjolla. Näissä molemmissa on 130 heppaa, jotka välitetään etupyörille kahdeksanpykäläisen automaatin kautta.
Etuvetoisissa pistokehybrideissä on puolestaan 180:n tai 225 hevosvoiman kokonaisteho 1,2-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta. Ainoa nelivetovaihtoehto on tuttuun tyyliin valikoiman huipulla keikkuva PSE-sporttitöpselihybridi, jossa on 360 heppaa 1,6-litraisen turbokoneen ja kahden sähkömoottorin yhteispelin myötä. PSE:ssä on nyt entistä nopeampi 7,4 kW:n sisäinen laturi, joka lataa akut täyteen 100 minuutissa. Perushybrideihinkin sen saa lisähintaan, mutta muuten on tyytyminen 3,7 kilowatin tehoon ja tuplasti pidempään latausaikaan.
Suosittelemme
Hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta suunta on melko varmasti ylöspäin nykymalleihin verrattuna. Ensimmäisten autojen on kerrottu saapuvan jälleenmyyjille kesäkuussa ainakin joissakin maissa, mutta Suomen tilanne jää vielä nähtäväksi.