Legendan taru päättyy tähän – Subaru esitteli viimeisen klassikkobokserilla varustetun WRX STI:n

Subaru on tunnettu lähes koko historiansa ajan oman tiensä kulkijana muiden japanilaismerkkien joukossa. Subarun tavaramerkkeihin on kuulunut nelivedon lisäksi nelisylinterinen bokserikone, joka on tavallista rivimoottoria litteämpi ja mahdollistaa näin matalamman painopisteen. Boksereita oli jo aiemmin Subarun valikoimassa, mutta vuonna 1989 esiteltiin EJ20-koodinimen saanut voimanlähde. Se debytoi tuolloin lanseeratussa ensimmäisen sukupolven Legacyssa, ja EJ20 on vauhdittanut lukuisia muitakin Subaruja viimeisten 30 vuoden aikana.

Näiden autojen joukkoon lukeutuvat myös merkin legendaariset WRC-ralliautot ja Nürburgringin 24 tunnin koitoksessa käytetyt kilpurit. Nyt perinteikkään moottorin taru on kuitenkin päättymässä, mitä Subaru juhlisti asianmukaisin menoin Tokion autonäyttelyssä. Siellä esiteltiin EJ20 Final Editioniksi nimetty erikoismalli Subarun kulttiautona toimivasta WRX STI:stä. Maineikkaan moottorin valmistus päättyy Japanissa vielä tämän vuoden aikana, ja myös WRX STI:n erikoismalli on tarkoitettu pelkästään Japanin markkinoille.


EJ20 Final Edition on tehty nousevan auringon maassa tarjolla olevan WRX STI Type S:n pohjalta. Auto tuo mukanaan monenlaisia ulkonäköä ja varustelua kohentavia lisäpalikoita, joiden pitäisi tehdä siitä himoituin WRX STI Japanin kotimarkkinoilla. Ulkokuoren osalta silmään pistävät ensimmäisenä BBS:n 19-tuumaiset takovanteet kullanvärisenä. Ne toimivat kunnianosoituksena Subarun voitokkaille WRC-kilpureille varsinkin sinisen auton alla. Lisäksi ulkokuorta on höystetty kirsikanpunaisilla tehosteraidoilla, jotka koristavat maskia ja takapuskuria.

Penkit on puolestaan verhoiltu nahalla ja ultrasuede-nimisellä alcantaran kaltaisella materiaalilla. Sitä löytyy myös ratin kehältä, ja Recaron kuppi-istuimia on piristetty hopeanvärisillä tikkauksilla. Ne ovat sävy sävyyn myöskin hopeanhohtoisten turvavöiden kanssa. Pellin alla murisevan EJ20:n iskutilavuus on kaksi litraa, ja turboahdin on twin scroll -tyyppinen. Huipputehoksi kerrotaan 308 hevosvoimaa, ja maksimivääntöä riittää 422 newtonmetrin verran. Potku välitetään luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle kuusipykäläisen manuaalin kautta.





Hidastumisesta huolehtivat puolestaan Brembon jarrut. Tuuletettujen levyjen halkaisija edessä on 18 tuumaa, ja satulat ovat kuusimäntäiset. Takana on tyydytty kaksimäntäisiin satuloihin. Erikoismallia valmistetaan vain 555 kappaletta, mikä toimii myöskin kunnianosoituksena Subarun loiston päivien rallitykeille. EJ20 Final Edition keventää Japanissa asiakkaan kukkaroa 4 110 000 jenin, eli noin 34 000 euron verran. Euroopan ja varsinkin Suomen hintoihin verrattuna kyseessä on todellinen erikoistarjous.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...