Legendan taru jatkuu – Mercedes-AMG SL on vielä naamioteipin peitossa ensimmäisissä virallisissa kuvissa

Yksi automaailman legendoista, eli Mercedeksen SL sai alkunsa vuonna 1954 kilpa-auton pohjalta tehtynä lokinsiipiovisena coupéna. SL ehti vuosikymmenten mittaan pöhöttyä, mutta nyt auto on jälleen palaamassa urheilullisille juurilleen.

SL muuttui avokattoiseksi jo 1950-luvun lopussa, mutta kehitys kohti herrasmieshenkistä luksusavoa starttasi vasta 1960-luvun ns. Pagoda-kattoisesta mallista. SL:n kahdessa viimeisessä sukupolvessa siirryttiin takaluukkuun taittuvaan peltikattoon, mikä lisäsi entisen urheiluauton massaa entisestään. SL:n myyntilukemat ovat olleet viime vuosina kovin alavireisiä avoautojen kysynnän laskettua luksusluokassakin erilaisten crossovereiden ja katumaastureiden puristuksessa, mutta Mersu ei kuitenkaan luovu ikonistaan.

Tähtimerkki ilmoitti jo aiemmin, että seuraavan SL:n kehitystyöstä vastaa konsernin sporttidivisioona Mercedes-AMG. Raskaasti naamioidusta testiprotosta vuosi muutama kuva julkisuuteen jo viime talvena, ja nyt Mercedes julkaisi uutuuden ”viralliset” salavalokuvat testaamisen käynnistyttyä myös maanteillä. Tähän asti SL:n protoja on koeajettu Mersun omassa testi- ja teknologiakeskuksessa Saksan Immendingenissä digitaalisen ja simulaattoritestauksen ohella.





Jossakin vaiheessa ensi vuotta esiteltävä uutuus palaa jälleen klassiseen kangaskattoon painavan peltikaton sijasta. Auton mittasuhteetkin muuttuvat entistä sporttisemmiksi, eli SL on palaamassa 1950-luvun juurilleen. Kaikki versiot myydään jatkossa Mercedes-AMG:n brändin alla, eli ”tavallisia” SL:iä ei mallistosta enää löydy. Uutuus tehdään samalle pohjalevylle Mercedes-AMG:n GT-urheiluauton seuraavan sukupolven kanssa, minkä pitäisi mahdollistaa sopiva sekoitus urheilullisuutta ja mukavuutta. Saattaa myös olla, että SL saa pienen takapenkin, jolloin auto olisi 2+2-paikkainen.

Moottorivalikoimasta ei ole kerrottu vielä mitään, mutta aloitusvaihtoehtona palvelee todennäköisesti reilut 430 heppaa tuottava kolmilitrainen turbokuutonen. Sen yläpuolelle sijoittunee yli 520-hevosvoimainen nelilitrainen tuplaturbokasi, jonka tehokkaampi versio löytyy myös reilut 600 hepan tehoisesta SL 63:sta. Aiemman SL 65:n paikan perii puolestaan jopa 800-hevovoimainen pistokehybridi, joka saa SL 73 -mallimerkinnän kunnianosoituksena 1990-luvun V12-tykille.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.