MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Legendan taru jatkuu – Mercedes-AMG SL on vielä naamioteipin peitossa ensimmäisissä virallisissa kuvissa

Yksi automaailman legendoista, eli Mercedeksen SL sai alkunsa vuonna 1954 kilpa-auton pohjalta tehtynä lokinsiipiovisena coupéna. SL ehti vuosikymmenten mittaan pöhöttyä, mutta nyt auto on jälleen palaamassa urheilullisille juurilleen.

SL muuttui avokattoiseksi jo 1950-luvun lopussa, mutta kehitys kohti herrasmieshenkistä luksusavoa starttasi vasta 1960-luvun ns. Pagoda-kattoisesta mallista. SL:n kahdessa viimeisessä sukupolvessa siirryttiin takaluukkuun taittuvaan peltikattoon, mikä lisäsi entisen urheiluauton massaa entisestään. SL:n myyntilukemat ovat olleet viime vuosina kovin alavireisiä avoautojen kysynnän laskettua luksusluokassakin erilaisten crossovereiden ja katumaastureiden puristuksessa, mutta Mersu ei kuitenkaan luovu ikonistaan.

Tähtimerkki ilmoitti jo aiemmin, että seuraavan SL:n kehitystyöstä vastaa konsernin sporttidivisioona Mercedes-AMG. Raskaasti naamioidusta testiprotosta vuosi muutama kuva julkisuuteen jo viime talvena, ja nyt Mercedes julkaisi uutuuden ”viralliset” salavalokuvat testaamisen käynnistyttyä myös maanteillä. Tähän asti SL:n protoja on koeajettu Mersun omassa testi- ja teknologiakeskuksessa Saksan Immendingenissä digitaalisen ja simulaattoritestauksen ohella.

Jossakin vaiheessa ensi vuotta esiteltävä uutuus palaa jälleen klassiseen kangaskattoon painavan peltikaton sijasta. Auton mittasuhteetkin muuttuvat entistä sporttisemmiksi, eli SL on palaamassa 1950-luvun juurilleen. Kaikki versiot myydään jatkossa Mercedes-AMG:n brändin alla, eli ”tavallisia” SL:iä ei mallistosta enää löydy. Uutuus tehdään samalle pohjalevylle Mercedes-AMG:n GT-urheiluauton seuraavan sukupolven kanssa, minkä pitäisi mahdollistaa sopiva sekoitus urheilullisuutta ja mukavuutta. Saattaa myös olla, että SL saa pienen takapenkin, jolloin auto olisi 2+2-paikkainen.

Suosittelemme


Moottorivalikoimasta ei ole kerrottu vielä mitään, mutta aloitusvaihtoehtona palvelee todennäköisesti reilut 430 heppaa tuottava kolmilitrainen turbokuutonen. Sen yläpuolelle sijoittunee yli 520-hevosvoimainen nelilitrainen tuplaturbokasi, jonka tehokkaampi versio löytyy myös reilut 600 hepan tehoisesta SL 63:sta. Aiemman SL 65:n paikan perii puolestaan jopa 800-hevovoimainen pistokehybridi, joka saa SL 73 -mallimerkinnän kunnianosoituksena 1990-luvun V12-tykille.

LähdeCarscoops

Lue lisää