Alkuperäinen Alfa Romeo 33 Stradale oli kilpurin tekniikkaa hyödyntänyt keskimoottorisportti, jota valmistettiin 1960-luvun lopulla ainoastaan 18 kappaletta. Auto jätti paljon valmistusmääräänsä suuremman muistijäljen Alfan historiaan, joten italialaismerkki päätti tehdä modernin painoksen samasta ideasta.
Uusi 33 Stradale toimii myös Stellantis-konsernille kuuluvan Alfa Romeon polttomoottorimallien joutsenlauluna ennen kuin Alfakin siirtyy pelkkään sähköön. Tulevaisuus on kuitenkin jo huomioitu 33 Stradalessakin, koska autoa saa myös täyssähköisenä. Vanhan koulukunnan bensapäiden mieleen lienee kuitenkin enemmän polttomoottoriversio, jota vauhdittaa kolmilitrainen tuplaturbo-V6. Giulia ja Stelvio Quadrifogliosta tutun pannun edelleenkehitetty versio tuottaa 629 hevosvoimaa, jotka välitetään takapyörille kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston ja sähköisen tasauspyörästön lukon kautta.
Tehomäärä on täsmälleen sama kuin Maserati MC20:ssä, mutta Alfan pannu on silti kuulemma eri kuin Maseratin ”Nettuno”-V6. Sen sijaan monet muut tekniset komponentit ovat peräisin Maseratista alustarakenteita myöten. Sekä 33 Stradalen bensa- että sähköversio kiihtyvät alle kolmessa sekunnissa sataseen ja yltävät 333 km/h:n huippunopeuteen. Sähkömallin tarkempia teknisiä tietoja joudutaan vielä odottelemaan, mutta 760 hevosvoiman huipputeho ja WLTP-normin mukainen 450 kilometrin toimintasäde ovat jo tiedossa.
Hiilikuitumonokokkipohjainen perusrakenne tekee 33 Stradalesta sekä kevyen että jäykän, ja aktiivijousituksen keulahissitoiminto helpottaa liikkumista hidastetöyssyjen osuessa kohdalle. Klassiset perhosovet on kiinnitetty hiilikuidusta sekä alumiinista tehtyyn kattoon, ja painonsäästön vuoksi koripaneelit ovat polykarbonaattia.
Vaikka uutta 33 Stradalea ei olekaan tehty kilpurin pohjalta, tämänkin auton taustalta löytyy aitoa moottoriurheiluosaamista. Kehitystyöstä vastaa nimittäin omalta osaltaan Alfan F1-kuski Valtteri Bottas Baloccon perinteisellä testiradalla. Rataolosuhteissa on parasta käyttää Pista-moodia, jolloin pakoputkiston läpät aukeavat, polkimet muuttuvat herkkätoimisemmiksi ja jousitus jäykentyy. Kadulla 33 Stradalen voi puolestaan napsauttaa Strada-asetukselle, jolloin kyyti on mukavampaa ja hiljaisempaa.
Brembot toimittamat jarrut hidastavat Alfan parhaimmillaan vain 33 metrissä satasen nopeudesta paikoilleen, kun taas keskikonsolin Quadrifoglio-napin kautta aktivoitava lähtöjärjestelmä ampuu auton matkaan kuin tykin suusta. Alfa on tarkoituksella säilyttänyt ratin tyhjänä kaikista nappuloista klassikkomallien tyyliin, kun taas kojelauta sekä keskikonsoli ovat kuulemma saaneet inspiraationsa lentokoneiden maailmasta. Ohjaamon materiaaleiksi on valittu nahan lisäksi alumiinia sekä hiilikuitua, joten tunnelma on ylellisen sporttinen.
Suosittelemme
Ulkoapäin 33 Stradalessa on monia retroelementtejä, jotka yhdistävät uutuuden klassiseen esikuvaansa. Toisaalta muotoja on myös modernisoitu melko rankalla kädellä, jolloin ilmanvastuskertoimeksi on saatu 0.375 ja downforcea on riittävästi ilman aktiivisen aerodynamiikan kikkoja. Autoa valmistetaan hieman enemmän kuin esikuvaansa, eli mallinumeron mukaiset 33 kappaletta. Tarjolla ovat Tributo- sekä Alfa Corse -nimiset varustetasot, ja kattava yksilöinti onnistuu Alfan uuden Bottega-osaston kautta.
Yllä mainitut asiat voisi kertoa myös imperfektissä, koska kaikki autot myytiin jo ennen 33 Stradalen julkista ensiesittelyä. Jokainen yksilö tehdään käsin Carrozzeria Touring Superleggeralla, ja auton hintaa ei ole kerrottu julkisuuteen. Se lienee kuitenkin jokaisen yksilön kohdalla miljoonan euron paremmalla puolella.