Argentiinalainen Juan Manuel Fangio on aika vahvoilla puhuttaessa kaikkien aikojen parhaasta kilpa-autoilijasta. Uransa aikana viiteen F1-maailmanmestaruuteen yltänyt Fangio kilpaili vuosina 1954-1955 Mercedes-Benzillä, ja hän liikkui siviilissäkin useimmiten Stuttgartin tähtimerkin tuotoksilla.
Vaikka Juan Manuel Fangio päätti uransa 47-vuotiaana Maseratin ratissa vuonna 1958, Mersulla ei ollut unohdettu argentiinalaisen saavutuksia. Niinpä saksalaiset lahjoittivat Fangiolle tämän eläköitymisen kunniaksi tuliterän 300 SL Roadsterin. Mies nautti ensin lahjastaan Euroopan teillä, kunnes kaksipaikkainen avosportti laivattiin Fangion kotimaahan Argentiinaan. Tällä hetkellä SL:n mittarissa on tarkalleen 72 951 kilometriä, joista suurin osa on tullut Fangion itsensä ajamana.
Juan Manuel Fangio kuoli vuonna 1995, minkä jälkeen taivaansininen 300 SL Roadster päätyi hänen museoonsa Argentiinan Balcarcessa. Mersu on edelleen täysin Fangion jälkeisessä kunnossa, joten maestro on istunut juuri näillä penkeillä ja puikottanut tätä rattia sekä vaihdekeppiä. SL päätyy pikapuoliin uudelle omistajalle, koska se tulee tarjolle RM Sotheby’sin helmi-maaliskuun vaihteessa järjestämään huutokauppaan.
Jo ”tavallinen” 300 SL Roadster on tätä nykyä yli miljoonan euron hintainen, joten 1950-luvun menestyksekkäimmän ja yhden kaikkien aikojen parhaimman formulakuskin entinen auto kohoaa varmasti vielä paljon arvokkaammaksi. Lopullista myyntihintaa ei kuitenkaan tuoda julkisuuteen ellei ostaja sitä myöhemmin itse kerro. RM Sotheby’s on nimittäin ilmoittanut, että huutokauppa käydään suljettujen ovien takana.
Suosittelemme
Huippuharvinainen alumiinikorilla varustettu 300 SL:n umpimalli lokinsiipiovilla myytiin äskettäin lähes seitsemällä miljoonalla dollarilla saman firman huutokaupassa, joten ehkäpä Fangion avomalli voi jopa hätyytellä näitä lukemia, jos ostajat arvostavat auton ainutlaatuista historiaa ja entistä omistajaa tarpeeksi korkealle.